Sundhedsstyrelsen har besluttet at anbefale vaccination mod COVID-19 til aldersgruppen 5-11 år. Alle børn i gruppen bliver derfor inviteret til 1. stik i løbet af de kommende uger.

Skal jeg lade mit barn vaccinere mod COVID-19?

Det er det store spørgsmål for forældre landet over, efter at Sundhedsstyrelsen har besluttet at anbefale vaccination til alle børn i aldersgruppen 5-11 år.

I de kommende uger bliver ca. 430.000 danske børn i den aldersgruppe inviteret til 1. stik.

Sundhedsstyrelsen har sagt god for vaccination af aldersgruppen midt i en periode af stigende smitte i samfundet generelt – og især hos den yngre befolkning.

I øjeblikket oplever Danmark den højeste smitte blandt børn hidtil under hele pandemien.

Samtidig spreder den nyeste mutation af coronavirussen, den såkaldte omikron, sig i stor hast på verdensplan.

Vaccinering af børn forventes derfor – sammen med 3. stik til alle over 18 år – at øge immuniteten i samfundet, mindske smitten og mindske presset på sundhedsvæsenet.

— Vi står stadig midt i en epidemi. Den smitsomme deltavariant er med til, at vi lige nu har en høj grad af smitte blandt de yngre børn og smitten spreder sig fra børnene til forældre og bedsteforældre, siger vicedirektør i Sundhedsstyrelsen, Helene Probst, i en pressemeddelelse.

— Når vi anbefaler vaccinationen af børn, er det netop for at nedbringe smitten og stoppe smittekæder og for at øge immuniteten i befolkningen. Det er vigtigt for at få kontrol med epidemien.

Vaccination for samfundets skyld

Børnelæger har fastslået, at børn sjældent bliver syge af corona, og kun indlagt i ganske få tilfælde.

Derfor kan man argumentere for, at en vaccination af ens barn i højere grad er for samfundets skyld, end for det enkelte barns skyld.

— Det er som udgangspunkt korrekt, siger forskningschef i Hjerteforeningen, Gunnar Gislason.

— Vaccinernes formål hos den yngre del af befolkningen er primært at reducere risikoen for smittespredning, og beskytte øvrige familiemedlemmer og bedsteforældre mod smitte. Derfor kan den enkelte forælder godt stå med en tvivl om, hvorvidt deres barn skal vaccineres.

—  Men her er det vigtigt at understrege, at der er tale om en for længst godkendt vaccine. Og blandt de mange vacciner, der er givet til aldersgruppen 12-15 årige, har man ikke oplevet bivirkninger, der har givet anledning til bekymring.

— Derfor er jeg også helt tryg ved, at Hjerteforeningen fortsat bakker op om Sundhedsstyrelsens anbefalinger, og derfor anbefaler, at man får sit barn vaccineret, siger Gunnar Gislason.

Intet tyder på hyppigere bivirkninger hos hjertesyge børn

For familier med hjertesyge børn kan spørgsmålet om vaccination opleves lidt mere komplekst.

I nogle tilfælde kan frygten for bivirkninger måske få indflydelse på forældrenes beslutning om vaccine eller ej.

Overlæge og speciallæge i børnehjertesygdomme på Rigshospitalet, Klaus Juul, maner dog til ro.

— Uanset hvilken hjertesygdom barnet har, er vores råd at følge Sundhedsstyrelsens anbefaling. Der er intet, der tyder på, at vaccinebivirkninger – som er sjældne hos børn og unge – er hyppigere hos hjertesyge børn, siger han.

— De samme generelle overvejelser, som gælder for alle børn om fordele og ulemper ved vaccination, gælder også for børn med hjertesygdom.

— Det er frivilligt, om man ønsker at få sit barn vaccineret, men vi fastholder, at COVID meget sjældent giver anledning til alvorlig sygdom hos børn og unge. Det gælder også børn med hjertesygdom, siger Klaus Juul.

Ingen særlig grund til bekymring

Ifølge overlæge og børnekardiolog på Rigshospitalet, Michael Rahbek Schmidt, er der heller ikke noget, der tyder på, at forældre til hjertebørn har særlig grund til bekymring.

— Vi har ingen data, der understøtter, at der skulle være en speciel risiko for hjertebørn i forhold til vaccinen, siger han.

— Der er foretaget nogle ret store undersøgelser under pandemien, og der er ikke ret meget, der tyder på, at hjertebørn skulle være i nogen særlig risiko.

Michael Rahbek Schmidt er umiddelbart positivt indstillet overfor Sundhedsstyrelsens anbefaling om vaccination af 5-11-årige.

— Vi følger som udgangspunkt Sundhedsstyrelsens anbefalinger, og jeg mener ikke der er grund til at afvige fra det her. Det er en beslutning, der er truffet på et solidt, sundhedsfagligt grundlag, og som giver god mening i mine øjne, siger han.

Få råd og vejledning i Hjerteforeningen

At spørgsmålene til vaccination er mange, oplever man også på Hjerteforeningens rådgivningslinje, Hjertelinjen.

Her oplever man i disse dage en stigning i henvendelser fra folk, der har spørgsmål til coronavaccination.

Lederen af Hjerteforeningens rådgivningsteam i Team Øst, Pernille Ibsen Hauge, anbefaler derfor, at man fx kontakter Børnehjertelinjen, hvis man er i tvivl eller har spørgsmål til vaccination af ens hjertesyge barn.

Har man spørgsmål til sin egen vaccine som hjertesyg voksen, er der også altid fortrolig hjælp og vejledning at hente på Hjertelinjen.

Hjerteforeningens coronaside kan du desuden også altid holde dig opdateret på den nyeste viden om coronapandemien. Her finder du også svar på de mest almindelige spørgsmål.

Du kan også finde uddybende viden på Sundhedsstyrelsens hjemmeside om vaccination af 5-11 årige.