Måske er du en af os, der allerede er begyndt at svede ved tanken om de mange timers pinefulde kilometer, der skal tilbagelægges på løbebåndet i januar, for at blive julesulet kvit. Fortvivl dog ej, Hjerteforeningens diætist kommer dig til undsætning med 5 gode råd om, hvordan du slipper for de ekstra julefrokost-kilo

Corona: Bliv opdateret på hjerteforeningen.dk/corona

Informationerne i vores artikler om coronavirus er skrevet på baggrund af den eksisterende viden på udgivelsestidspunktet (se dato nederst på siden). Du kan altid finde vores opdaterede viden om coronavirus (COVID-19) og hjerte-kar-sygdom på www.hjerteforeningen.dk/corona. Du er også velkommen på Hjertelinjen (70 25 00 00). Pas på dig selv - og hinanden.

Julefrokosterne står i kø, og ligner din kalender de flestes, så har du måske det første “fede” arrangement i næste uge.

Leverpostej med bacon og smørstegte champignons, flæskesteg med sprøde svær og fiskefileter i tyk panering.

“Det feder først i morgen,” hører du dig selv sige efterfulgt af et anstrengt grin, mens du indvendig kan mærke, hvordan bukselinningen allerede er begyndt at stramme, blot ved tanken om de mange julefrokoster, der venter.

Fortvivl ikke.

Hjerteforeningens diætist hjælper dig med gode råd om, hvordan du kan fejre jul og nytår uden et eneste gram ekstra fedt på kroppen.

Hjertesund julefrokost

Tag hjertet med til julefrokost, og glæd dig over det store hjertesunde udvalg af retter.

– Det kræver faktisk slet ikke så meget at træffe sunde valg ved julefrokosten uden at gå på kompromis med den gode smag af julemad, siger diætist i Hjerteforeningen Lotte Juul.

– En lækker julefrokost er rig på godt fuldkornsbrød, sunde fisk og sprøde salater.

– Så spis mest af det sunde, og smag bare lidt på det fede, råder diætisten.

Få rådgivning om julekosten hos Hjerteforeningen

Herunder kan du se, hvad Lotte Juul råder dig til, når du skal slippe igennem julefrokosten uden ekstra kilo på badevægten.

Og husk, at du altid har mulighed for at kontakte Hjerteforeningens diætist eller en af Hjerteforeningens mange andre faglige rådgivere på Hjertelinjen, der har åbent alle hverdage mellem 9 og 16.

Endelig skal du heller ikke snydes for en fantastisk lækker opskrift på en julesalat, som vores diætist har fundet frem fra gemmerne.

Den finder du her på dette link.