Uge 42 er lig med efterårsferie for rigtig mange. Heldigvis spår meteorologerne, at temperaturerne kommer lidt op over normalen for årstiden. Så brug efterårsferien udendørs, lyder rådet fra Hjerteforeningens diætist og livsstilsekspert.

Corona: Bliv opdateret på hjerteforeningen.dk/corona

Informationerne i vores artikler om coronavirus er skrevet på baggrund af den eksisterende viden på udgivelsestidspunktet (se dato nederst på siden). Du kan altid finde vores opdaterede viden om coronavirus (COVID-19) og hjerte-kar-sygdom på www.hjerteforeningen.dk/corona. Du er også velkommen på Hjertelinjen (70 25 00 00). Pas på dig selv - og hinanden.

Det er efterårsferie og tid til hygge sammen med dem, du holder af. Men det behøver ikke at foregå halvt liggende på sofaen. Det er hjertesundt at være aktiv, mens sjove oplevelser og nærvær giver mental sundhed. Gå på opdagelse i efterårets smukke og farverige natur, eller hyg jer med indendørs aktiviteter på kolde og våde dage. Hvad med fx at prøve at kaste jer over en af Hjerteforeningens mange sunde bageopskrifter?

– Det behøver ikke at være svært at kombinere hjertesundheden med ferie og afslapning. Der er masser af måder at hygge sig på, forklarer Lotte Juul, der er diætist og en af Hjerteforeningens eksperter om hjertesund livsstil.

Hun giver dig her en række gode ideer til, hvordan du og dine kan få en hjertesund efterårsferie.

7 hjerteglade ideer til efterårsferien

1. Slip fjernsyn, mobil og computer. Gå en tur i skoven, og nyd trækronernes smukke farver.
  2. Udnyt, at alle forlystelserne igen har åbent, og brug dagen på at gå på opdagelse blandt vilde dyr eller lave Halloween-sjov med børnebørnene. Eller måske endnu bedre: Hvad med en hyggelig tur i svømmehallen?
  3. Skær en græskarlygte med børnene, og lav en skøn græskarsuppe af græskarkødet.
  4. Lav hjertesund konfekt, og put det i et lille glas til tasken, frem for at skovle bland-selv-slik og popcornsmenu med sodavand i biografen.
  5. Server hjemmebagt knækbrød og nødder, mandler samt tørret frugt til brætspillet.
  6. Drop fastfood, og tag i stedet madpakke med, når I skal på museum og andre attraktioner.
  7. Slap af, og nyd freden, mens du samler kastanjer, agern, mos og kogler til årets juledekorationer eller andre krea-projekter.

3 hjertesunde gevinster

• Kroppens niveau af stresshormoner bliver sænket. Perioder med stress er usundt for dit hjerte og kan være årsag til hjertesygdom. Årsagen er, at stress påvirker kredsløbet gennem stresshormonerne adrenalin og kortisol (binyrebarkhormon). Så husk at få indført afslapning som et vigtigt punkt på dit efterårsprogram.
  • Når du er sammen med andre mennesker på en positiv måde, stiger overskuddet og humøret. Vi ved fra forskning i hjertesygdomme, at den mentale sundhed er tæt forbundet med den fysiske. Du forebygger med andre ord hjertesygdom, når du dyrker dine positive sociale relationer – i efterårsferien og resten af året.
  • Fysisk aktivitet gavner hjertet. Et aktivt liv holder dig sund, smidig og i balance. Bevæg dig en halv time hver dag, og gør det frem for alt sjovt at få rørt dig sammen med folk, du holder af. Også i ferien.

Mangler du inspiration til hjertesund efterårsmad? Så prøv vores opskrift til lækker græskarsuppe og hjemmebagt knækbrød.