I Randers bliver sårbare hjertepatienter spottet og tilbudt ekstra støtte i forbindelse med deres rehabilitering. Det gav tryghed og ro, da Michael Lüdeking blev ramt af en blodprop i hjertet. Læs Michaels historie i det nye nummer af Hjerteliv, der netop er udkommet.

Vi passer på hinanden!

Hjerteforeningen samler og deler viden om coronavirus (COVID-19) og hjertesygdom. Vi råder dig til altid at følge myndighedernes anbefalinger om bl.a. afstand, hygiejne, mundbind og andet. Få vores bedste råd om coronavirus på hjerteforeningen.dk/corona. Pas på dig selv - og hinanden.

Vidste du, at hver anden hjertepatient enten ikke får tilbudt eller ikke tager imod rehabilitering? Nogle oplever det komplekst og svært at finde rundt i. Andre får ikke tilbuddet, som de har krav på. Det er Jan Otzen et eksempel på. Mød ham i det nye nummer af Hjerteliv, hvor han fortæller, at han havde brug for hjælp i hverdagen, da han kom hjem fra en tredobbelt bypassoperation. Men hjælpen udeblev.

Michael Lüdeking har derimod fået den hjælp, han havde brug for, da han blev ramt af en blodprop i vinter. Han finder stor tryghed i, at sygeplejerske Charlotte Lykkegaard Jensen, som følger ham under genoptræningen, også arbejder på Randers Regionshospital, hvor han var indlagt og går til kontrol. Dyk ned i vores tema om rehabilitering, og hør forskernes bud på, hvordan vi kan skabe et mere sammenhængende forløb.

Hjertesagen er værd at kæmpe for som ung. Det er 28-årige Julia Tonsberg et bevis på. Mød hende i Hjerteliv, og hør, hvordan hun gennem et gå-event i Kolding har indsamlet penge, der nu kommer en gruppe unge hjertesyge til gode.

Bliv også klogere på naturlægemidler og hjertemedicin. Du får klar besked om, hvilke typer af naturlægemidler der kan nedsætte hhv. forstærke virkningen af din hjertemedicin. Eller kom i form med vores nye træningsserie, som tager afsæt i øvelser, der er gode for dit hjerte. Øvelserne er lige til at hive ud af bladet og tage med, hvor du træner.

Gå ikke glip af DASH-diæten. Kig med, og se, hvordan du kan blive inspireret til lette måltider både morgen, middag og aften, der sænker dit blodtryk.

God læselyst.

Klik på billedet eller her for at læse det nye Hjerteliv