Nudging er en slags adfærdsdesign, hvor du indretter dine omgivelser, så de hjælper dig til at leve på en særlig måde. Rigtig mange af de handlinger, vi foretager, foregår ubevidst, mens tankerne er et helt andet sted. Med nudging kan vi styre vores ubevidste handlinger i en bestemt retning – den hjertesunde retning.

Her får du diætistens råd til, hvordan du kan designe dine omgivelser, så det sunde valg bliver den nemme løsning.

Ude af syne, ude af sind
Gør den sunde løsning til den lette løsning ved at sætte frugt og grønt frem på stuebordet, arbejdsbordet eller køkkenbordet. Læg en banan i tasken og et æble i bilen. Omvendt skal slik, chips, is og kage gemmes ind bagerst i det øverste køkkenskab eller op på loftet eller slet ikke være i huset. Hermed bliver det lettere at træffe et sundt valg.

Stil det sunde i øjenhøjde. Det første, du ser, bliver ofte det, du vælger at spise. Sæt sild, laks og gnavegrønt i øjenhøjde i køleskabet, og sæt dåsefisk og fuldkornsbrød i de køkkenskabe, du oftest åbner. Omvendt må spegepølse, leverpostej ost, kiks, lyst brød og Nutella stilles et mindre synligt sted, fx inde bagved på nederste hylde i køleskabet. Det usunde er altså ikke forbudt, det er bare uden for dit synsfelt.

Lidt mindre portioner
Jo større pakker vi køber, jo mere spiser vi. Det skyldes, at vi ubevidst bruger emballagens størrelse som pejlemærke for, hvor stor en portion det er normalt at spise. Vi har således en tendens til at spise mere mad fra store emballager og mere slik af store poser.

Spis af en mindre tallerken, og drik af et højt, slankt glas. Vi fylder tallerken og glas helt op uanset tallerkenens eller glassets størrelse og kommer derfor automatisk til at indtage mere, når servicet er stort. Studier viser, at vi kan spise 10 procent mindre mad og opleve helt den samme mæthed. Så prøv at gå en størrelse ned, og oplev, hvordan du bliver dejlig mæt af mindre mad.

Undgå fristelser
Skabe, som bugner af mad, frister os til at spise mere. Hvis du fx køber sodavand eller øl på tilbud og lægger det hele på køl, så bliver du også fristet til at drikke mere og oftere. Du vil hele tiden få øje på det, og det vil være lidt sådan ”når vi nu alligevel har så meget …”. Det samme sker, hvis du har købt en stribe chokoladebarer og lægger dem i et skab, du ofte åbner.

Ryd op, og begræns snacking!
Vi spiser rigtig meget uden overhovedet at opdage det. Vi spiser så at sige på automatpilot. Vi snupper dét, som ligger fremme – dét, der er inden for en armslængde. Ved at fjerne fristelserne fra de områder, hvor vi befinder os mest, minimerer vi risikoen for snacking.

Når det sunde valg skal være det oplagte valg, skal du:

• Købe i små emballager, og kun købe det, du skal bruge
  • Ikke have et lager af slik, sodavand eller kage i huset
  • Sætte det sunde frem, hvor det er synligt, og lade det mindre sunde være gemt af vejen
  • Spise af en mindre tallerken og vælge et højt, slankt glas
  • Altid have et sundt valg inden for en armslængde.

Læs mere om nye veje til en sund livsstil her

Kender du de syv nye officielle kostråd? Få ‘et kærligt skub i den sunde retning’ her