Planlægger du at rejse ud af landet i ferien, er det i år særligt vigtigt at have styr på reglerne grundet coronapandemien. Hvordan skal du være dækket af din forsikring? Hvilke restriktioner er der i det land, du rejser til, og hvad er der af regler, du bør kende? Hvad skal du være ekstra opmærksom på, hvis du har en hjertesygdom? Find svarene her i vores guide til en hjertesikker ferie.

– På Hjertelinjen plejer vi på denne tid af året at få henvendelser fra patienter og pårørende, som er i gang med at planlægge ferien og i den forbindelse har mange ubesvarede spørgsmål. Det er forståeligt, at det for mange især i år med coronapandemien kan være svært at bevæge sig ud i samfundet igen efter så længe at have været afskåret fra almindelig omgang med andre mennesker, siger Malene Stærmose, konsulent i Hjerteforeningen og rådgiver på Hjertelinjen.

– At rejse er for mange pludselig blevet forbundet med en utryghed efter næsten halvandet år med corona. Pandemien betyder, at der er forhold, der gør, at du skal være særligt opmærksom i år, så vi anbefaler klart, at du sætter sig grundigt ind i rejseregler og ens forsikringsdækning, inden du tager på ferie, siger hun.

Nedenfor har vi samlet en lang række gode råd og rejsevejledninger til dig. Her kan du se, hvad du især skal være opmærksom på i år.

Vær også opmærksom på, at coronasituationen ændrer sig løbende, og at vi derfor tager forbehold for ændringer i teksten. Hold dig altid orienteret om de seneste rejsevejledninger på Udenrigsministeriets hjemmeside.

Du kan også se tre korte videoer, hvor vi har samlet de vigtigste råd via dette link.

Det gule sygesikringsbevis
Det blå sygesikringsbevis
Hav styr på din rejseforsikring
Hvordan dækker din rejseforsikring, hvis du er syg i forvejen?
Corona og rejseforsikring
Praktiske rejseråd