Hent drikkevarerne selv, hold døgnrytmen og efterspørg et træningsprogram. Hjerteforeningens fysioterapeut giver dig her en håndfuld gode råd til dig, som er indlagt med hjertesygdom, så du plejer kondition og muskler bedst muligt.

Vi passer på hinanden!

Hjerteforeningen samler og deler viden om coronavirus (COVID-19) og hjertesygdom. Vi råder dig til altid at følge myndighedernes anbefalinger om bl.a. afstand, hygiejne, mundbind og andet. Få vores bedste råd om coronavirus på hjerteforeningen.dk/corona. Pas på dig selv - og hinanden.

”Indlæggelse”. Selvom ordet mest leder tankerne hen på, at du skal ligge ned før og efter behandling på et hospital, så bør du selv tage skeen i den anden hånd. Og holde dig aktiv. Din indsats på hospitalet vil du være glad for, den dag du skal hjem og mest muligt i gang med dit normale liv igen.

Samtidig forebygger du også eksempelvis blodpropper i ben og lunger.

– Når vi bliver indlagt på et hospital, bliver vi i høj grad inaktive. Vi tilbringer alt for meget tid i vores seng, når vi bliver indlagt, siger fysioterapeut Dorthe Hornsgaard fra Hjerteforeningen.

Som tidligere fysioterapeut på hjerteafdelinger har hun ofte set, hvordan patienterne lå i sengene, selvom de ville have bedst af at røre sig mere. Og det er netop dén ”sengetid”, hun gerne ser begrænset.

– Studier viser, at selv korte indlæggelser, hvor kroppen pludselig bliver inaktiv, påvirker vores kredsløb, stofskifte, muskler og knogler. Og det påvirker, hvor godt vi rent fysisk fungerer, når vi kommer ud fra hospitalet igen. Særligt når vi bliver ældre, kan vi have svært ved at gøre de samme ting, som vi kunne, før vi blev indlagt.

Vær aktiv under din indlæggelse

Dorthe Hornsgaard understreger vigtigheden af, at alle patienter – herunder også hjertepatienter – er fysisk aktive under deres indlæggelse.

– Hjertepatienter kan være i tvivl om, hvorvidt de må bevæge sig rundt på afdelingen, eller om det er bedst, at de er sengeliggende. Som oftest vil det kun være i den akutte fase, at fysisk aktivitet ikke er anbefalet. Så snart den hjertemæssige tilstand er stabil, er det langt bedre at komme ud af sengen og gå nogle ture på gangen end at ligge ned. Det gør, at du som patient forbygger bl.a. blodprop i ben og lunger, lungebetændelse og forværring af kondition, muskelstyrke og balance, siger Dorthe Hornsgaard.

Hun anbefaler, at både patienter og pårørende har en løbende dialog med sundhedspersonalet om, hvor meget man som patient må røre sig under sin indlæggelse.

– Hvis du som hjertepatient eller pårørende til en hjertepatient er i tvivl om, hvorvidt fysisk aktivitet er anbefalet, så tag kontakt til det sundhedsfaglige personale på afdelingen, og bed om vejledning. Nogle patienter bliver overvåget med EKG-måling og må derfor ikke forlade en afdeling. Andre har fået lavet en operation fx via brystkassen, hvor der kan være visse restriktioner til at starte med. Det betyder dog ikke, at man som hjertepatient ikke kan forhindre muskelhenfald og fald i kondition ved at lave styrke- og udholdenhedsøvelser liggende i sengen, stående eller gående på gangen.

Dorthe Hornsgaard peger på, at hospitalsgange måske ikke er det mest inspirerende miljø.

– Men alene en håndfuld gåture på gangene dagligt vil kunne gøre en stor forskel for dig som indlagt hjertepatient.

5 gode råd, hvis du bliver indlagt med hjerte-kar-sygdom

Fysioterapeut Dorthe Hornsgaard giver dig her fem gode råd til, hvordan du holder dig aktiv under indlæggelse.

1.       Tag kontakt og spørg

Søg vejledning hos dit sundhedspersonale, hvis du er i tvivl om, hvorvidt du har nogle restriktioner for fysisk aktivitet i forbindelse med din hjertesygdom. Efterspørg eventuelt et træningsprogram hos afdelingens fysioterapeut.

2.       Gør det til daglig rutine

Når din hjertesygdom er stabiliseret, er fysisk aktivitet en vigtig del af dagen på en afdeling.

3.       Sov om natten

Sørg så vidt muligt for at holde en normal dagsrytme. Vær vågen og fysisk aktiv i løbet af dagen. På den måde kan det også være lettere at sove om natten.

4.       Selv korte ture tæller

Sundhedspersonale og pårørende er sædvanligvis meget hjælpsomme, når du er indlagt. Det er dog en god ide selv at hente drikkevarer, avis mv. i opholdsstuen. Selvom det kan være svært at nå 10.000 skridt dagligt under en indlæggelse, så er de små gåture med til at vedligeholde din funktionsevne.

5.       Få dine pårørende med

Spørg dine pårørende, om de ikke vil med i opholdsstuen eller ud og gå en tur på gangene, når de besøger dig.

Hold dig aktiv derhjemme også

Når du er udskrevet fra hospitalet, er det vigtigt at fortsætte med fysisk aktivitet. Hjerteforeningen har lavet træningsprogrammer, som du kan lave i dit eget hjem og i naturen.

Motion til dig og dine

Vi har en række motionstilbud klar til dig. Se dem herunder: