Solen skinner, og termometret kravler opad i denne tid. Det er skønt for de fleste, men lider du af en hjertesygdom, kan sommervarmen også give nogle udfordringer. Her dykker vi ned i nogle af de forholdsregler, du bør tage som hjertepatient, inden du kaster dig ud i sommervarmen.

Har du spørgsmål til artiklen, er du altid velkommen til at skrive os en mail - klik her.
(Du må meget gerne indsætte link til artiklen i din mail.)

Hvor meget væske skal jeg indtage dagligt? Og hvordan kan jeg motionere i sommervarmen uden at overanstrenge mig?

De fleste hjertepatienter har det heldigvis godt i dagligdagen, og er som udgangspunkt ikke mere svækkede i sommervarmen end andre. Lider du af hjertesvigt, eller er du kritisk syg, alment dårlig eller på andre måder svækket, er det dog godt at være på forkant.

Det ved vi i Hjerteforeningen, og vi anbefaler derfor altid, at du er godt forberedt til sommerens aktiviteter. Fornuftig planlægning og forebyggelse kan være med til at sikre, at du kommer hjertesundt gennem sommerheden.

Drik rigeligt med væske

Som udgangspunkt skal du drikke rigeligt med væske. Der vil dog være en gruppe af hjertesvigtspatienter, som skal være påpasselige og har fået anvist en begrænsning i forhold til dagligt væskeindtag.

Sørg for at få rigeligt at drikke. Kaffe og te tæller også med i regnskabet. Men helt almindeligt postevand er det allerbedste at indtage i sommerheden.

Når man bliver ældre, er kroppen ikke altid i stand til at opfatte og reagere på temperatursvingninger, og derfor er det ekstra vigtigt, at man husker at drikke rigeligt med vand.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at du drikker halvanden liter væske i døgnet på normale dage, og at du på varme dage sætter det op til over to liter væske i døgnet – også selv om du ikke føler tørst.

Det er også en god idé at dele dit væskeindtag ud over hele dagen i stedet for at koncentrere det til fx to store omgange. Et godt råd kan være at måle to liter vand op allerede fra morgenstunden og fordele det i glas eller kander, som du stiller i køleskabet og tager fra i løbet af dagen.

Og endelig: Vær varsom med indtagelse af alkohol. Alkohol er ikke en god kilde til væskeda alkohol kan føre til dehydrering. Overhold altid Sundhedsstyrelsens anbefaling med max 10 genstande om ugen – heraf max 4 per dag.

Du må godt sætte gang i grillen

Sommertid er grilltid, og det tror du måske ikke, er foreneligt med en hjertesygdom. Her tager du heldigvis fejl. Du kan sagtens finde opskrifter på hjertesund og velsmagende grillmad.

Især hvis du benytter dig af Hjerteforeningens gode råd. De inkluderer blandt andet at udskifte grillpølserne med mager mørbrad, spise fuldkornsbrød i stedet for hvidt brød til maden og spise nye kartofler frem for kartoffelsalat samt pynte bordet med flotte, velsmagende salater. Endelig skal du ikke være bange for at lægge fisk og skaldyr på grillen i stedet for den røde bøf.

På denne side finder du en lang række andre gode råd til hjertesund grillmad, og føler du dig rigtig eventyrlysten, bør du klikke videre her. Endelig bør du også gå på opdagelse i vores opskriftsunivers, hvor vores diætister står bag et væld af hjertesunde opskrifter.

Hvert skridt tæller

Som menneske med hjertesygdom skal man være særligt opmærksom på kroppens signaler, når man dyrker motion. Heldigvis er der mange måder at motionere på, og hvert skridt tæller.

En gåtur kræver intet udstyr eller træning – det kræver bare, at du sætter den ene fod foran den anden. Find gerne en lidt udfordrende rute, fx gennem et bakket landskab, hvis du føler, du kan presse kroppen lidt.

Motion i sommervarmen kan også være en frisk svømmetur i havet, en skøn vandretur på en af vores mange hjertestier, rundbold eller havefodbold med børn og børnebørn, når familien samles, eller blot almindeligt havearbejde.

Har du overskud til en løbetur, er det også bare om at snøre skoene og komme af sted. Vær dog opmærksom på, at din rute gerne må gå gennem skyggefulde områder som fx skoven, så din krop ikke bliver overophedet.

I Hjerteforeningen har vi også forskellige motionstilbud, du kan benytte dig af. Find eksempelvis et motionshold nær dig gennem Hjertemotion, og krydr din motion med hyggeligt socialt samvær.

Men husk: Lyt til kroppens signaler, drik godt med vand og tag hellere en pause for meget end en for lidt.

10 ugers træningsprogram med Thomas Evers Poulsen – TILMELD DIG HER