Risikoen for flere blødninger faldt markant, da forskere undersøgte én form for blodfortyndende medicin udskrevet til patienter med hjerteflimmer (atrieflimren) med en anden. Vigtigt resultat, siger Hjerteforeningens forskningschef, der er en del af forskergruppen bag den nye viden.

Under halvt så stor risiko for blødninger ved den ene frem for den anden type blodfortyndende medicin.

Sådan lyder konklusionen fra en dansk forskergruppe, der har sammenlignet præparatet apixaban med præparatet rivaroxaban. Begge gives til patienter med hjerteflimmer (atrieflimren).

– Vores forskning viser, at der er langt mindre risiko for blødninger med apixaban frem for rivaroxaban for patienter med hjerteflimmer.

Det fortæller Gunnar Gislason, der er forskningschef i Hjerteforeningen og en del af forskergruppen bag studiet.

Den absolutte forskel faldt fra cirka 5 til 2 procents risiko over en toårig periode for de to præparater.

Mange danskere tager blodfortyndende medicin

Studiets design er udformet af den ledende forsker og læge Anders Bonde under hans ophold på Stanford University i Californien, USA.

Anders Bonde forklarer, at mange tusinde danskere hver dag tager blodfortyndende medicin, fordi de har hjerteflimmer.

– Blodfortyndende behandling nedsætter risikoen for blodpropper og din risiko for at dø, men øger samtidig risikoen for alvorlige blødninger. I løbet af de sidste ti år er der kommet fire nyere præparater til Danmark. De præparater kan bruges til blodfortyndende behandling, og vi ønskede at sammenligne sikkerhed og effektivitet ved de to mest brugte af de nyere præparater: rivaroxaban og apixaban, forklarer Anders Bonde.

Han peger på, at man aldrig tidligere har sammenlignet disse præparater på denne måde. Sammenligningen er baseret på de unikke danske registre, hvor man ved hjælp af cpr-nummeret kan sammenkæde information fra forskellige hospitalsafdelinger med information fra apoteker og finde dødsårsager.

Anders Bonde forklarer, at der rundt omkring i landet er ”meget forskellige præferencer for valg af blodfortyndende behandling”. Nogle steder bruger man ifølge Anders Bonde næsten kun rivaroxaban, og andre steder bruger man næsten kun apixaban. Og mange steder får halvdelen det ene og den anden halvdel det andet præparat. Forskerne så derfor god grund til at skabe viden om præparaterne, så lægerne i højere grad havde solid viden at ordinere ud fra.

Tusindvis af patienters data er undersøgt på ny måde

Forskerne undersøgte data fra 6.264 patienter med hjerteflimmer. Patienterne var alle i blodfortyndende behandling og kom fra 30 forskellige afdelinger rundtom i landet.

Det viste sig, at patienter, som modtog apixaban som blodfortyndende behandling havde lavere risiko for alvorlige blødninger end patienter fra afdelinger, som foretrak rivaroxaban som blodfortyndende behandling. Forskerne kunne dog ikke finde en forskel med hensyn til, hvor mange der fik blodpropper, eller hvad præparaterne betød for patienternes levetid.

Alligevel er forskellen i de to præparater, når det kommer til risikoen for blødninger, markant, mener Gunnar Gislason.

– Selvom studiet ikke kan stå alene, men skal suppleres af yderligere forskning, før vi ved noget med sikkerhed, så er denne viden vigtig for alle de patienter med hjerteflimmer, som dagligt tager blodfortyndende medicin. Det er simpelthen vigtigt at vide mest muligt om præparaterne. For os fagpersoner er det på samme måde vigtigt, at vi bliver ved med at udvikle nye metoder til at sammenligne behandlinger. Den statistiske metode, som vi har brugt i vores studie, er aldrig tidligere benyttet, som vi har gjort det, og metoden vil forhåbentligt kunne anvendes til at sammenligne andre typer af behandlinger.

Tag dialog med din læge

Skal hjertepatienterne nu være bekymrede for at bruge det ene præparat frem for det andet?

– Nej, det skal de ikke. Generelt skal man ikke være bekymret, uanset hvilket præparat man tager som blodfortyndende behandling. Alle de nye præparater på det danske marked er gennemtestede ved sammenligning med ældre typer af blodfortyndende behandling. De er derfor generelt både sikre og effektive. Du kan altid tage en dialog med din læge om din medicin. Den viden, vi frembringer, kan være med til, at I sammen tager de valg, som er rigtige for dig og din situation, som altid vil være unik, og som altid danner et individuelt udgangspunkt for den behandling, der passer til lige nøjagtig dig, siger Gunnar Gislason.

Læs også 4 gode råd fra Hjerteforeningen om coronavirus og blodfortyndende behandling her.