Sorg kan ramme os alle når som helst i livet. Med sorgen kan man føle afmagt, og det kan være svært at se vejen videre. Mød Mathilde Pedersen, Knud Steenbuch Vester og Trine Larsen i det nye nummer af Hjerteliv. De har alle mistet og har et godt liv i dag eller er på vej til det.

Vi passer på hinanden!

Hjerteforeningen samler og deler viden om coronavirus (COVID-19) og hjertesygdom. Vi råder dig til altid at følge myndighedernes anbefalinger om bl.a. afstand, hygiejne, mundbind og andet. Få vores bedste råd om coronavirus på hjerteforeningen.dk/corona. Pas på dig selv - og hinanden.

Hvornår sorg rammer os, og hvordan vi reagerer på det, kan være forskelligt. Det fortæller Mathilde Pedersen, Knud Steenbuch Vester og Trine Larsen om i dette tema om sorg. De har alle mistet, men fandt deres vej igennem sorgen og fik mod på livet igen. Mød også hospitalspræst Lotte Mørk og Hjerteforeningens psykolog, Sidsel Grove, som forklarer, at det at være sammen om sorgen er den bedste måde at bearbejde den på, så man bliver i stand til at rumme den.

Tager du naturlægemidler eller kosttilskud? Har du savnet sparring hos lægen, når snakken falder på netop det emne? Så læs artiklen i dette nummer, hvor diætist Lotte Juul forklarer, hvad der er fup og fakta om de fem hyppigste naturlægemidler: hvidløg, Q10, fiskeolie, ingefær og røde gærris.

Smerter i brystet hos kvinder kan ofte forklares med, at kvinderne lider af småkarsygdom. Det viser resultater fra et omfattende dansk forskningsprojekt, som Hjerteforeningen har støttet. En af dem, der lider af småkarsygdom, er Anni Skarsholt Jørgensen fra Hobro. Hun måtte igennem fire år med mange undersøgelser, usikkerhed og angst, før en læge endelig kunne fastslå, at hendes stærke brystsmerter skyldes småkarsygdom. Det var en stor lettelse for hende at få vished om smerternes årsag, og at de ikke i sig selv er farlige.

Der står sol, sommer og feriedage i kalenderen. Det betyder sund sommermad, der kan tilberedes i en fart, og som med fordel kan nydes under åben himmel. Nyd vores lækre opskrifter på sommermad, som du kan lave på under 30 minutter.

Velbekomme og god læselyst!