Hjerteforeningens diætist Lotte Juul Madsen giver dig her en lækker kostplan med opskrifter på hjertesunde retter, som du kan bruge til at komme på rette kurs efter en lang periode præget af coronakrisen. 

Vi passer på hinanden!

Hjerteforeningen samler og deler viden om coronavirus (COVID-19) og hjertesygdom. Vi råder dig til altid at følge myndighedernes anbefalinger om bl.a. afstand, hygiejne, mundbind og andet. Få vores bedste råd om coronavirus på hjerteforeningen.dk/corona. Pas på dig selv - og hinanden.

Mange måneder er nu gået med corona, kulde og lukkede motionscentre. Nu stiger varmegraderne, og vi kan så småt kigge fremad. Og måske endda komme i gang igen med en hjertesund livsstil, hvis den er skredet lidt i en svær tid. 

Vi har været meget hjemme. Fyldte slikskabe, hjemmebag, og for meget stillesiddende hygge foran Netflix har måske øget vægten og kørt sundheden af sporet. Nu er foråret kommet og ikke mindst vaccinen, så nu er det tid til en genstart af de hjertesunde vaner, opfordrer Lotte Juul Madsen, der er diætist i Hjerteforeningen. 

 

Spis sundt, og spis faste måltider 

Lotte Juul Madsen peger på det oplagte, men nogle gange ikke virkeliggjorte, nemlig at en sund dag er bygget op af sunde måltider 

Regelmæssige måltider med faste spisetider kan hjælpe til at forebygge lækkersult. Hjertesund kost består af både fisk, fuldkorn, frugt og grønt, minder hun om. 

Lotte Juul Madsen har derfor sammensat fire ugers hjertesunde kostplaner for at vise dig vejen 

– Tag det som en vejviser til at starte på en frisk og få solidt fodfæste i de hjertesunde madvaner. 

 

Kostplan for 4 uger 

Du får her Lotte Juul Madsens kostplan for fire uger. 

 

Kvit sukkertrangen 

Slik, chokolade og hjemmebagt kage har ifølge Lotte Juul Madsen fyldt meget i coronatiden 

Nu er tiden inde til at få sat hyggen i system, for ingen har gavn af et dagligt slikindtag. Gør hverdagene sunde, og gør brug af kostplanens udvalg af mellemmåltider. Find balancen ved at vælge en ugentlig slik– og kagedag. Køb lidt, men godt. Vælg det bedste, spis med opmærksomhed, og nyd det, siger Lotte Juul Madsen. 

 

7 TIPS: Vores bedste råd til nedtrapning af slik og kage   

  1. Luk dit sliklager ned. Vi ved alle, at det frister, når du er træt. 
  1. Køb mindre, og spis mindre. Køb små emballager, og køb kun slik på slikdagen. 
  1. Ude af syne, ude af sind. Gem synlige fristelser af vejen. 
  1. Gør vejen lang til søde sager og uendelig besværlig. 
  1. Brug tyggegummi, gajol eller pebermynte te, når den søde tand kalder. 
  1. Flyt tankerne, når trangen melder sig. Hjernen kan kun tænke på én ting ad gangen. 
  1. Bryd vanen, og lav noget andet. Strik, få jord under neglene, gåtur, børst tænder.  

 

Sæt motion i kalenderen 

Foråret er kommet, og sofaen skal byttes ud med en tur på cykelsadlen i solen 

Sæt hjemmeskoene væk og find løbeskoene fremDet er tid at komme ud og komme i gangVælg en motionsform, du kan lide. Det kan være dans, svømning, vandring, styrketræning, men også havearbejde eller rengøring. Start stille og roligt op på motion, så kroppen langsomt styrkes og skader undgåsVælg korte træningspas, så motionen virker overskuelig, og motivationen holdes oppe, foreslår Lotte Juul Madsen. 

LØB: Lær at løbe 5 km med Hjerteforeningens løbeplan  

 

7 TIP: Sådan optrapper du din motion  

  1. Book motion i din mobilkalender og lad den advisere dig, når det er motionstid. 
  2. Lav en aftale om gå-, cykel- eller løbetur med en god ven. 
  3. Udskift kaffeaftalen med en frisk walk and talk med veninden. 
  4. Ur med aktivitetsmåler kan være er et godt redskab til at sætte fokus på din bevægelse. 
  5. Tag løbetøjet på når du står op, hvis du har besluttet at løbe søndag formiddag. 
  6. Tilpas dine mål til dig og dit liv. Hvad er realistisk?  
  7. Tøv ikke, men start allerede i dag. Træk en streg i sandet og sæt ind på den sunde livsstil. 

 

 

Motion til dig og dine

Vi har en række motionstilbud klar til dig. Se dem herunder: