Hjertepatienter og pårørende ringer i disse dage til Hjertelinjen med spørgsmål om AstraZeneca og ikke mindst om den pause, som vaccinen er sat på lige nu. Vi giver dig her de oftest stillede spørgsmål og vores svar.

INFORMATION OM SPØRGSMÅL OG SVAR

Hjertelinjen modtager lige nu mange spørgsmål fra danske hjertepatienter og pårørende om AstraZeneca, fx om bivirkninger, blodpropper mv. Vores svar på de oftest stillede spørgsmål får du herunder, og Hjerteforeningen følger løbende med i udviklingen samt udmeldingerne fra Sundhedsstyrelsen. Vi vil opdatere artiklen her efter behov.

Riiiiingrrrrriiing. Telefonerne på Hjertelinjen kimer. Og spørgsmålene stilles i en lind strøm af danske hjertepatienter og pårørende, der ønsker viden om AstraZeneca-vaccinen, der er sat på pause i skrivende stund.

– Vi anbefaler, at du siger ja til den vaccine, du bliver tilbudt, og vi ser denne pause for AstraZeneca-vaccinen som et klart udtryk for, at myndighederne handler ud fra danskernes bedste interesse. Målet er at sørge for din tryghed og den bedste beskyttelse mod coronavirus. Hjerteforeningen bakker op om myndighedernes anbefalinger, siger forskningschef Gunnar Gislason fra Hjerteforeningen.

Få vores svar på dine spørgsmål

Vi har herunder samlet de oftest stillede spørgsmål til Hjertelinjen, og vi giver dig også vores svar. Listen opdateres løbende. Du kan generelt følge med om samme emne på Sundhedsstyrelsens hjemmeside her.

Du er altid velkommen til at ringe til Hjertelinjen på 70 25 00 00.

Skal jeg sige ja til vaccine?

Ja, sig altid ja til den vaccine, du får tilbudt. Myndighederne vil specificere, hvis der er bestemte forbehold. Men husk, at du kun får tilbudt en vaccine, der er gennemtestet og godkendt

Hvad mener Hjerteforeningen om, at hjertepatienter tilbydes AstraZeneca

Hjerteforeningen bakker op om myndighedernes vurdering af vaccinerne, der tilbydes og har tiltro til de faglige vurderinger, der ligger til grund. Vi mener, at du bør sige ja til den vaccine, du får tilbudt, da denne er fagligt godkendt. Myndighederne vil oplyse om eventuelle forbehold og bivirkninger, såfremt det er relevant. Følg med om vaccinationer her.

Er der mulighed for, at jeg kan sige “nej tak – jeg vil hellere have en af de andre”?

Det er frivilligt, om du vil tage imod tilbuddet om vaccination mod COVID-19. Så du kan godt vælge at sige nej. Men Hjerteforeningen opfordrer til, at du siger ja til vaccinen mod coronavirus. I forbindelse med Sundhedsstyrelsens gratis vaccinationstilbud er det ikke muligt at vælge, hvilken type vaccine man får. Det samme gælder i øvrigt også for børnevaccinationsprogrammer og andre gratis vaccinationsprogrammer i Danmark. Indtil videre vil alle de COVID-19-vacciner, som leveres til Danmark indgå i det gratis vaccinationstilbud. Det vil derfor heller ikke være muligt selv at købe en vaccine med recept. Du kan læse mere i Sundhedsstyrelsens pjece om vaccination mod COVID-19.

Hvad gør jeg, som har haft en blodprop (fx i hjertet, lungerne og benet), hvis jeg får tilbudt AstraZeneca?

Som beskrevet i svaret til spørgsmål 1 anbefaler Hjerteforeningen at sige ja til vaccinen mod coronavirus. Er der forbehold overfor bestemte grupper, så vil myndighederne oplyse dette.

Hvem kan blive tilbudt AstraZeneca, hvis der åbnes op for denne igen?

Dette vil afhænge af beslutningen, der bliver truffet på baggrund af den igangværende undersøgelse på europæisk og nationalt plan. Myndighederne vil melde ud om nyt herom.

Hvilke bivirkninger skal jeg være opmærksom på med AstraZeneca?

Du kan følge med på Sundhedsstyrelsens hjemmeside om bivirkninger ved AstraZeneca her

Skal jeg sige ja til andet stik, hvis jeg allerede har fået første stik?

Der er endnu ikke truffet beslutning om dette. Følg gerne med på Sundhedsstyrelsens hjemmeside herom.

Læs flere spørgsmål og svar på Sundhedsstyrelsens hjemmeside.