D-vitamin har en masse gavnlige effekter og er godt for knoglesundheden, men hvad med hjertesundheden? Det svarer Hjerteforeningens ernæringsfaglige seniorkonsulent på her, efter at Fødevarestyrelsen har justeret sine anbefalinger om D-vitamin. 

Vi passer på hinanden!

Hjerteforeningen samler og deler viden om coronavirus (COVID-19) og hjertesygdom. Vi råder dig til altid at følge myndighedernes anbefalinger om bl.a. afstand, hygiejne, mundbind og andet. Få vores bedste råd om coronavirus på hjerteforeningen.dk/corona. Pas på dig selv - og hinanden.

”Ny anbefaling til både børn og voksne: Tag D-vitamin i hele vinterhalvåret”. Sådan lyder anbefalingen, bl.a. via DR. Den har skabt reaktioner også blandt de danske hjertepatienter, der spørger Hjerteforeningen, om de skal tage D-vitamin for hjertesundhedens skyld. 

Alle voksne og børn over fire år anbefales nemlig ifølge Fødevarestyrelsen med fordel at tage tilskud af D-vitamin i vinterhalvåret fra oktober til april. Styrelsen har således opdateret sine retningslinjer på området.  

Opdateringen er sket på baggrund af en undersøgelse foretaget af Kræftens Bekæmpelse i 2018. Den viser, at knap hver femte dansker, der ikke tager vitamintilskud, har D-vitaminmangel om foråret.  

Årsagen til, at vi ser denne anbefaling for vinterhalvåret, er ifølge ernæringsfaglig seniorkonsulent i Hjerteforeningen Natasha Selberg, at vi får mindre D-vitamin på denne tid af året, fordi vi får mindre sol. De nye anbefalinger skal primært sikre en sundere knoglestatus i befolkningen. 

– Jeg vil derfor opfordre alle til at følge anbefalingerne – også hjertepatienter. Der er god dokumentation for en række gavnlige effekter af D-vitamin – særligt i forhold til knoglesundheden.  D-vitamin har også mange andre gode effekter, hvor dokumentationen dog er lidt svagere. Den videnskabelige litteratur viser, at der formentligt er en positiv sammenhæng mellem D-vitamintilskuds betydning i forhold til forhøjet blodtryk og hjerte-kar-sygdom, om end hjertepatienter ikke har et særligt behov udover anbefalingerne, siger Natasha Selberg. 

Hun vil derudover anbefale, at du får nydt solen formiddag og eftermiddag, når du kan, og at du generelt retter din opmærksomhed mod en hjertesund kost. 

– Gerne med fede fisk, som er en god kilde til D-vitamin, siger Natasha Selberg. 

Læs her om hjertesund kost, hvor bl.a. fede fisk, som har et højt indhold af D-vitamin, er en del af anbefalingerne fra Hjerteforeningen. 

 

4 opskrifter med D-vitamin

Du får her et udsnit af vores lækre opskrifter med fede fisk fulde af D-vitamin: 

Hverdagspasta med kål og laks

Skindstegt makrel med bulgursalat og spicy yoghurt

Salade nicoise med kartofler og stegte sild

Bagt marineret laks med bagte peberfrugter og nudler med spidskål

Få flere opskrifter her

 

Mere information 

Læs mere om D-vitamin og hjertet 

Læs om tilskud af vitaminer og mineraler 

Læs på altomkost.dk om D-vitamin 

Læs mere om de anbefalede doser på Fødevarestyrelsens hjemmeside.