Forsker og ph.d.-studerende Morten Lund og hans forskerhold har modtaget 675.000 kroner fra Hjerteforeningen og Ecco til at undersøge, om sammenhængen mellem overvægt og hjertekarsygdom egentlig begynder allerede i et menneskes barndom.

Mere end ét barn i hver dansk skoleklasse er svært overvægtig. Det er ifølge Morten Lund, der er hjerteforsker og støttet af Hjerteforeningen, et akut og alvorligt problem. Både for det enkelte menneske og for samfundet.

– Børneovervægt ser vi som et akut problem, når mere end ét barn i hver skoleklasse er svært overvægtig.

Halvdelen af alle børn med svær overvægt har allerede øget blodtryk, og 35-40 procent har forstadier til type 2-diabetes og fedtlever – begge forstyrrelser, som man ved, påvirker risikoen for hjerte-kar-sygdom. Svær overvægt følger ofte barnet ind i voksenlivet, hvilket yderligere øger hans eller hendes risiko for at få blandt andet hjerte-kar-sygdom, forklarer Morten Lund.

Han peger på, at nyere forskning indikerer, at sammenhængen mellem overvægt og hjerte-kar-sygdom etableres allerede i barndommen.

– I takt med at kroppen vokser, udvikler og tilpasser hjertet og blodårerne sig. Disse forandringer er forventelige og sikrer, at kroppen kan følge med det konstant voksende behov. Nye studier tyder dog på, at der hos børn med svær overvægt også sker skadelige forandringer. I dag ved vi ikke, om disse skadelige forandringer i hjertet og blodårerne, som indtraf, mens barnets krop stadig udviklede sig, forsvinder ved et vægttab.

Formålet med Morten Lunds forskningsprojekt er at undersøge begyndende hjerte-kar-sygdom hos danske børn og unge med svær overvægt. Forskerne vil sammenligne deres data med data fra jævnaldrende børn med normal vægt.

– Vi er især interesserede i atvide mere om, hvorvidt de tidlige tegn på hjerte-kar-sygdom hos børn med svær overvægt forsvinder, hvis børnene taber sig.

Projektet har siden januar 2019 undersøgt hjerte-kar-systemet hos 100 børn med svær overvægt og 50 børn med normalvægt. De 100 børn med svær overvægt gennemgår et livsstils- og familiecentreret behandlingsforløb med fokus på svær overvægt, hvorefter forskerne måler fremskridtet og effekten.

Hjerteforeningen samarbejder bredt på tværs af landet med de dygtigste forskere. Projektet her er et samarbejde mellem Holbæk Sygehus, Rigshospitalet og København Universitet.

Svær overvægt defineres som BMI på eller over 30.

Kender du Børnehjertelinjen?

Børnehjertelinjen er Hjerteforeningens nye, gratis telefonrådgivning om hjertesygdomme hos børn og unge. Ring 70 25 00 00 på tirsdage til torsdage og få en anonym snak om store og små spørgsmål.

BannerBørnehjerteLinjenCTA

Hvem må ringe til Børnehjertelinjen?

Børnehjertelinjen er til dig, der er forælder eller anden pårørende til et hjertebarn, og til dig, der er kommende forælder til et hjertebarn. Du er også hjerteligt velkommen som ung med en hjertesygdom.

Hvad kan vi tale om?

Få en god samtale med vores erfarne og venlige børnehjertesygeplejerske, socialrådgiver eller psykolog. Emnet vælger du og kan være fx sygdom, symptomer, medicin, kost, sociale forhold, uddannelse og meget andet. Eller brug Børnehjertelinjen som dit frirum for svære følelser, bekymringer, tvivl og tanker.

Vi sidder klar til en god samtale med dig fra mandag 9- 12 og torsdag kl. 13-16.

Ring på 70 25 00 00

Børnehjertelinjen er støttet af

Købmand Herman Sallings Fond, Sygeforsikringen ”danmark”, Børnehjertefonden, Ingrid og Johan Hansens Mindefond, Ronald McDonalds Børnefond og Edel og Wilhelm Daubenmerkls Almenvelgørende Fond.