Forskning viser, at kvinder mellem 55 og 70 år har stor gavn af motionsfodbold. Ja, faktisk har de mere gavn af det end mændene, viser resultaterne fra studiet. God viden om, hvad vi selv kan gøre, siger Hjerteforeningen.

Studie fra Syddansk Universitet og Færøernes Universitet viser, at motionsfodbold (ikke fodbold i klassisk forstand, men småboldsleg og træning i mindre grupper på mindre arealer, red.) er en overraskende effektiv træningsform. Faktisk viste det sig, at motionsfodbold og kostvejledning gav en markant fremgang i hjertesundhed for kvinder mellem 55 og 70 år. Kvindernes havde såkaldt prædiabetes, som er et forstadie til type 2-diabetes, og det er almindeligt anerkendt, at diabetes og hjertesygdom ofte er forbundet.

Forskningen blev ledet af professorerne Magni Mohr og Peter Krustrup fra Syddansk Universitet, og det blev undersøgt, hvor meget 16 ugers motionsfodbold gavnede hjertekredsløbets sundhed.

– Vores studie viser, at motionsfodbold er en alletiders træningsform for patienter – også for 55-70-årige kvinder med prædiabetes. Kvinderne i fodboldgruppen oplevede en klinisk relevant forbedring i deres hjertekredsløbssundhed på bare 16 uger med markante fremgange med hensyn til både kondital, blodtryk, fedtprocent og kolesterol, fortæller Peter Krustrup.

Hjerteforeningens chefkonsulent på forebyggelsesområdet, Mads Lind, siger:

– Studiet giver os god viden og en påmindelse om, hvad vi selv kan gøre for vores hjerte, når det kommer til at forebygge sygdom og få et sundere liv. Vi vidste godt, at fodbold var godt for mændene, og nu ved vi også, at det bestemt også gavner kvinderne, og det er jo positivt.

Kvinderne fik mere gavn af fodbold end mændene

Typisk viser forskningsforsøg som disse, at kvinder får mindre gavn af at være fysisk aktive end mænd, men ikke i denne sammenhæng, hvor fodbold var disciplinen, forklarer Magni Mohr og uddyber:

– Det er meget interessant, at både træningsintensiteten og træningseffekterne ved motionsfodbold var lige så store for kvinderne som for mændene, og effekterne på konditallet var endda større for kvinderne. Det viser tydeligt, at midaldrende og ældre kvinder med prædiabetes kan have lige så stor gavn af at træne fodbold som mændene – selv de kvinder, der aldrig har spillet fodbold før, siger Magni Mohr.

– Resultaterne fra dette studie underbygger, at fodbold er en effektiv medicin for patienter med livsstilssygdomme, uanset køn og alder.

Studiet er netop publiceret i det anerkendte tidsskrift ”European Journal of Applied Physiology”.

Videnskabelige artikler

Mohr M, Skoradal M-B, Andersen TR og Krustrup P, European Journal of Applied Physiology, 2019

Krustrup P og Krustrup B, British Journal of Sports Medicine, 2018