Aarhus Universitetshospital begynder nu at indføre MINI-hjerte-lunge-maskiner, efter at forskning har vist, at teknikken er mere skånsom for patienterne. God nyhed, der kan skabe tryghed, konstaterer forskningschef fra Hjerteforeningen.

Har du spørgsmål til artiklen, er du altid velkommen til at skrive os en mail - klik her.
(Du må meget gerne indsætte link til artiklen i din mail.)

Forskere fra Aarhus Universitetshospital og Aarhus Universitet har netop offentliggjort resultaterne fra et forskningsprojekt om anvendelse af en såkaldt MINI-hjerte-lunge-maskine.

Det fremgår af en pressemeddelelse.

Hjertekirurger anvender ofte en hjerte-lunge-maskine til at overtage hjertets og lungernes arbejde, så hjertet ligger helt stille under operationen. En MINI-hjerte-lunge-maskine adskiller sig på flere måder fra en almindelig hjerte-lunge-maskine. De vigtigste forskelle er, at patientens blod ikke bliver fortyndet i samme grad, og at blodet bliver mindre mekanisk påvirket under passagen igennem maskinen.

Risiko for blodtransfusion halveres

I forskningsprojektet undersøgte forskerne, om anvendelsen af en MINI-hjerte-lunge-maskine dermed også er mere skånsom for patienten end en almindelig hjerte-lunge-maskine.

– Forskningsresultaterne viser, at den nye MINI-hjertelungemaskine hjalp med at bevare blodets størkningsevne under operationen, og risikoen for, at patienten skulle have blodtransfusion, blev halveret i sammenligning med den almindelige hjerte-lunge-maskine, siger overlæge Ivy Modrau.

Derudover viser resultaterne, at hjertemusklen og de røde blodlegemer blev bedre beskyttet. Disse resultater stemmer overens med forskningsresultater fra andre undersøgelser. Derfor bliver anvendelse af MINI-hjerte-lunge-maskine nu indført som rutine til hjerte-bypassoperationer på Aarhus Universitetshospital til fremtidig gavn for patienterne.

– En bypassoperation er en stor operation og kan føles som et massivt indgreb for patienten. At vi kan anvende den nye MINI-hjerte-lunge-maskine, er derfor en positiv nyhed, som kan mindske behovet for blodtransfusioner og dermed skåne patienterne. Vi hilser derfor teknologien varmt velkommen, siger forskningschef Gunnar Gislason fra Hjerteforeningen.