Julen er hjerternes fest, og i år skal ikke være en undtagelse, hvis det står til Hjerteforeningens administrerende direktør Anne Kaltoft og forskningschef Gunnar Gislason. Læs her, hvordan de to erfarne hjertelæger hver fejrer jul med familie og venner.

Må, må ikke. Der er mange ting at tænke på, når kalenderen rammer jul. Og heldigvis kan vi godt være sammen. Så længe vi passer på hinanden.

Hjerteforeningen.dk har spurgt adm. direktør i Hjerteforeningen Anne Kaltoft, der også er mangeårig hjertelæge, om, hvordan hun  holder jul i år trods coronakrisen. Samme spørgsmål får forskningschef Gunnar Gislason, der i år sætter kursen mod nord, som hans efternavn måske også kan give associationer til. Find herunder svar på, hvortil juleturen går for de to – og bliv inspireret til din egen jul med dine nærmeste.

GODE RÅD: Følg altid myndighedernes anbefalinger. Og du kan ringe til Hjertelinjen på 70 25 00 00

Dans om juletræet i skoven

Anne Kaltoft giver dig her sine svar på, hvordan hun holder jul i år.

Hvordan skal du holde jul i år, og hvor mange bliver I?

– I år holder jeg jul i Nordjylland sammen med mine forældre og mellem fire og seks andre voksne fra familien. Vi ses ikke så tit, som jeg gerne ville, så jeg glæder mig til, at vi som familie kan se hinanden.

Kommer der nogen i risikogruppen, og tager I nogle særlige coronaforbehold?

– Mine forældre er 82 og 89 år, så på grund af deres alder skal vi passe godt på dem, men alle er heldigvis raske. Mine forældres sunde livsstil med motion og fysisk aktivitet kompenserer heldigvis lidt for deres alder og for, at min mor bl.a. er hjertepatient. Vores fælles holdning er, at vi ikke mødes, hvis vi er syge eller har symptomer på sygdom. Det gør også, at når vi først er sammen og hygger i stuen, så krammer vi. Det hjælper også, at jeg ved, at mine forældre bor på landet, så deres omgang med andre mennesker er naturligt ikke så stor, og ja, så er de også typerne, der vil leve deres liv, og det betyder, at samværet med andre er noget, de prioriterer meget højt.

Skal I danse om juletræet, og kommer I til at synge?

– Jeg tror slet ikke, vi skal have et juletræ. Vi er ikke så traditionsbundne på det punkt. Og jeg tror heller ikke vi kommer til at synge så meget.

Hvad fylder for dig i dine forberedelser til julen i år?

– For mig betyder det noget, at vi er sammen i julen, fordi den midt i coronatiden kan være en kærkommen tid til at pleje den sociale og mentale sundhed – både for mig selv, min familie og mine forældre. Jeg tror på, det er vigtigt, at vi anerkender behovet for at være sammen, og julen kan på den måde være et lyspunkt i tiden med coronaen. Vi skal have det godt. For coronavirus har ikke en udløbsdato, og derfor skal vi finde vores vej sammen til at leve på en måde, der er til at holde ud. Det er naturligt, at vi alle kan være sultne efter socialt samvær og et kram med dem, som står os nær, er også vigtigt, når vi samtidig er ansvarlige. Vi skal ikke bare overleve, men også leve.

Hvordan mener du, at danskerne bør holde jul, og hvad skal vi huske på?

– Vi skal huske på at overholde anbefalingerne om god hygiejne og afstand. Og så skal vi i høj grad tænke på, at det er vigtigt for din sundhed, hvad du laver mellem jul og nytår, men endnu vigtigere, hvad du laver mellem nytår og jul. Så sørg for at leve sundt hele året – det vil gøre meget for dit helbred og immunforsvar. I julen betyder det også, at du og I fx kan motionere lidt ved at gå en tur efter julemaden eller på anden måde få noget fysisk aktivitet ind i jeres traditioner. Brug en hjertesti, dans om træet ude i skoven, og syng imens. Vi skal øve os i at være sammen i disse coronatider.

Er du bekymret for, at vi vil se en stor stigning i smitten omkring jul, hvis alle tager rundt i landet til juleaften?

– Jeg er klar over, at der kan være en risiko, men hvis vi overholder retningslinjerne fra myndighederne, så tror jeg, at risikoen er begrænset.

Synes du, det for dig og dine giver mening at tage en test, inden I mødes til jul?

– Hvis du spørger mig, så giver det ikke mening (i sig selv, red.) at blive testet op til jul. Vi skal følge de gode råd og tage hensyn i stedet. For selvom man bliver testet, så er det ikke et skjold. Pas på hinanden, tag hensyn, og lad os nyde en ansvarlig, men hyggelig og social jul sammen. Så skal det nok gå.

UNGE: Bemærk Sundhedsstyrelsens opfordring til unge, test og jul. Læs mere i styrelsens pjece her

Jul i det nordlige

Gunnar Gislason, forskningschef, giver dig her svarene på, hvordan – og hvor – han skal holde jul i år.

Hvordan skal du holde jul i år, og hvor mange bliver I?

– Jeg tager hjem til Island for at holde jul i år sammen med nogle venner. I alt bliver vi syv mennesker, hvor alle er sunde og raske. At jeg tager til Island betyder dog også, at jeg skal være i karantæne i fem dage i et sommerhus ude på landet og testes to gange, før jeg kan blive lukket ind i det islandske samfund. Så jeg får lige en håndfuld dage ude på landet i mit eget selskab og med internet og bøger. Det bliver lidt specielt, men jeg synes faktisk, at den strategi er fin for Island, hvor vi kan se, at smittetrykket da også er en del lavere end i Danmark. Måske også lettere at holde nede, når de på denne måde er en ø lidt afsides fra andre lande.

Skal I danse om juletræet, og kommer I til at synge?

– Næ, ikke rigtigt. Traditionen for at danse om juletræet og synge er ikke stor i Island, som jeg oplever det. Vi fokuserer på gaverne. Ej, spøg til side. Det er samværet med de andre, som vi alle glæder os til.

Hvad fylder for dig i dine forberedelser til julen i år?

– Karantænen, som jeg skal i, sætter selvfølgelig nogle tanker i gang hos mig om hele situationen, vi er i. Men karantænen må jeg bare tage med. Man tester alle, der rejser til Island, og man har på den måde bedre styr på situationen end mange andre steder i verden.

Hvordan mener du, at danskerne bør holde jul, og hvad skal vi være gode til?

– Man skal ikke samles for mange, men holde sig til den lille familie. Vil man mødes herudover, så synes jeg, at man skal udvide med digitale muligheder. Man kan faktisk have det rigtigt hyggeligt over computeren, hvor vi kan snakke sammen og få lidt socialt samvær. Alternativet må ikke blive, at vi slækker på vores adfærd. Lige nu snakker vi som samfund meget om vaccine, og at vi har været underlagt restriktioner i lang tid. Det giver en vis utålmodighed, men her er det især vigtigt, at vi virkelig fastholder det gode, vi har i gang, med at spritte hænder, holde afstand og bruge mundbind. Selvom der er en vaccine på vej, så tager coronakrisen mange måneder endnu, så vi skal ikke løsne op, men blive ved med at fastholde de gode vaner.

– Ja, jeg er bekymret for, at der sker i stigning i januar og februar, og at vi kommer til at betale, hvis vi ikke overholder anbefalingerne om god hygiejne, afstand, mundbind og at undgå større forsamlinger. Som fagperson ved jeg, at sundhedsvæsenet i forvejen er belastet i årets første måneder, hvor også andre sygdomme altid melder sig i befolkningen. Derfor søger folk mod hospitalet i forvejen. Jeg kan kun opfordre til at tage hensyn til hinanden og blive ved med at være gode til at passe på fællesskabet.

– Test er ikke løsningen i sig selv, men det kan være noget, der hjælper enkelte grupper i forhold til, at man har en person i højrisiko, som man skal holde jul med. I særlige tilfælde. Men husk nu, at testen i sig selv ikke er nok, og at man stadig skal overholde myndighedernes anbefalinger. For kan vi passe på hinanden, så skal det nok blive en god jul, hvor vi kan være sammen i ro og mag.

Interviewet med Anne Kaltoft og Gunnar Gislason er et udtryk for, hvordan de to hjertelæger personligt vælger at holde jul. Generelt er rådet fra dem og Hjerteforeningen, at du altid skal følge myndighedernes anbefalinger. Og er du i tvivl, så læs mere på hjerteforeningen.dk/corona, eller ring til Hjertelinjen på 70 25 00 00.

God jul til dig og dine fra Hjerteforeningen!

Gør julen bedre – støt hjerteforskningen i dag. Tak!