Hvis du spiser efter de officielle kostråd, så forbedrer du chancerne for at leve længere. Det fastslår et stort studie med over 100.000 danskere.

Vi passer på hinanden!

Hjerteforeningen samler og deler viden om coronavirus (COVID-19) og hjertesygdom. Vi råder dig til altid at følge myndighedernes anbefalinger om bl.a. afstand, hygiejne, mundbind og andet. Få vores bedste råd om coronavirus på hjerteforeningen.dk/corona. Pas på dig selv - og hinanden.

Af Mads Orry og Mette Stougård 

 

De fleste af os kender til de officielle kostråd. Spis groft, mere fisk og flere grønsager og frugt, og undgå for meget af de søde sager, det salte og det mættede fedt på tallerkenen. Nu har forskere fundet ud af, at personer, der følger rådene, lever længere end dem, der ikke gør. Efter at forskerne havde justeret deres resultater for indflydelsen fra alder, køn, motion, uddannelse og indkomst, havde deltagerne, der i mindst grad fulgte kostrådene, en cirka 43 procent højere dødelighed end dem, som fulgte kostrådene i højest grad. Omvendt betyder dette, at din levetid sandsynligvis kan forbedres, hvis du spiser sundt og følger kostrådene.

 

Sund kost nytter

Hjerteforeningens kostråd er baseret på de officielle kostråd, og ernæringsfaglig seniorkonsulent Natasha Selberg er for glad for, at det endnu engang bliver slået fast, at der er flere leveår at hente ved at følge kostrådene.

– Studiets resultater stemmer godt overens med, hvad man har fundet i andre store befolkningsstudier, nemlig at det nytter at leve efter de officielle, hjertesunde kostråd, og at sund kost således faktisk forbedrer overlevelsen i den danske befolkning, siger Natasha Selberg.

Hun bemærker, at forskerne i studiet har lagt vægt på de kostråd, der handler om at spise mindre mættet fedt, mere frugt og grønt, mere fisk og mindre sukker og salt. Forskerne har ikke inddraget rådene om at spise flere fuldkornsprodukter, vælge fedtfattige mejeriprodukter, og fedtfattigt kød og drikke vand.

– Man kunne på den baggrund godt forudsætte, at der er et endnu større potentiale for overlevelse, hvis også disse kostråd indgik, siger Natasha Selberg og forklarer:

– Generelt handler sunde madvaner om at kigge på hele kosten og ens måltid og få så mange parametre som muligt til at leve op til kostrådene, hvis man vil forebygge livstilsygdomme som hjerte-kar-sygdomme og forbedre overlevelsen, men studiet viser også, at der er en gevinst, selv hvis man ikke fuldt ud lever op til alle kostrådene. Så mit klare råd er, at du skal starte et sted, der er realistisk og passer ind i dit liv, for selv en lille justering kan gøre en stor forskel. Og den kan være starten på flere forbedringer af madvanerne, når du er klar.

På hjerteforeningen.dk kan du læse mere om de hjertesunde principper, og hvordan du efterlever dem.

 

Sådan gjorde forskerne

I et nyt dansk studie baseret på data fra Herlev-Østerbroundersøgelsen, hvor over 100.000 danskere oplyste om deres kostvaner, undersøgte man sammenhængen mellem at følge kostrådene og dødeligheden. Deltagerne blev opdelt i fem grupper efter, i hvilken grad de fulgte de anbefalede kostråd. I løbet af en observationsperiode, som strakte sig over op til 14 år, registrerede forskerne over 9.000 dødsfald. Man fandt en sammenhæng mellem, hvor nøje deltagerne fulgte kostrådene, og deres overlevelse. Efter at forskerne havde justeret resultaterne for indflydelsen fra alder, køn, motion, uddannelse og indkomst, havde deltagerne, der fulgte kostrådene mindst, en cirka 43 procent højere dødelighed end dem, som fulgte kostrådene mest.