En ny minibog fra Hjerteforeningen hjælper dig videre, når du har fået diagnosen atrieflimren. I bogen kan du blive klogere på sygdommen og få gode råd til at leve med den.

Det er naturligt at blive forvirret og chokeret, når du bliver ramt af atrieflimren. Mange spørgsmål melder sig. Hvorfor flimrer forkamrene i mit hjerte? Hvorfor har jeg risiko for at blive ramt af en blodprop i hjernen, når det er hjertet, det er galt med? Må jeg dyrke motion? Giver kaffe problemer i forhold til et anfald? Det forsøger en ny minibog fra Hjerteforeningen af give svar på. ”Livet med atrieflimren” er tænkt som en opslagsbog, hvor du kan sætte dig ind i sygdommen, de forskellige typer af atrieflimren og behandlinger.

– Vi ved fra flere af vores undersøgelser og opkald til Hjertelinjen, at patienter med atrieflimren savner information om sygdommen. De og deres pårørende ved ikke, hvor de skal henvende sig om de reaktioner, de kan opleve i forbindelse med et anfald. De har især svært ved at håndtere den angst, der kan følge i kølvandet på sygdommen, siger Anne Kaltoft, adm. direktør i Hjerteforeningen.

Stort behov

Med bogen håber Hjerteforeningen, at de omkring 132.000 danskere, der lever med atrieflimren, kan få mere hjælp til at håndtere sygdommen i hverdagen. For behovet for en bog til denne gruppe er stort, vurderer Hjerteforeningens direktør.

– Atrieflimren er en folkesygdom, som flere bliver ramt af, i takt med at vi bliver ældre. Det stiller større krav til sundhedsvæsenet. Indtil for nylig var der intet tilbud om rehabilitering og støtte til patienter med atrieflimren efter udskrivelse, så de har været overladt til sig selv. Jeg håber, at bogen kan være en hjælp, så alle med atrieflimren føler sig bedre rustet til at leve med sygdommen, siger Anne Kaltoft.

Minibogen er også for pårørende, som kan få et indblik i, hvad atrieflimren er, og de reaktioner, som den syge kan opleve. Det kan gøre dem trygge, så de ved, hvad de skal gøre, når den syge oplever symptomer.

”Livet med atrieflimren” er skrevet af fagfolk i Hjerteforeningen samt Dansk Cardiologisk Selskab.

Hent eller bestil bogen

”Livet med atrieflimren” bliver udleveret i forbindelse med din behandling. Du kan også downloade den gratis her.

Lyt til podcast

Podcast: Lyt og lær om atrieflimren, når det passer dig