Sundhedsdatastyrelsen lancerer en oplysningskampagne, der fortæller om, hvad dine sundhedsdata bliver brugt til. Vi bruger også sundhedsdata i vores forskning, og vi behandler alle informationer med stor respekt. Ved at forske i registre redder vi liv, forklarer Hjerteforeningens forskningschef.

Viden redder liv.

Der indsamles sundhedsdata om os, fra vi bliver født, og til vi dør, og de data bruges til din behandling, men også til forskning, drift og udvikling af sundhedsvæsenet.

Sundhedsdatastyrelsen vil med ny oplysningskampagne ”gerne være åbne om, hvordan det foregår, og skabe forståelse for, hvor vigtige sundhedsdata er”, fremgår det af pressemeddelelse, hvori det også forklares, at vi i Danmark registrerer oplysninger om dig og din behandling, når du er i kontakt med sundhedsvæsenet.

”Det har vi gjort i mange år, og bl.a. derfor er de danske sundhedsregistre unikke og blandt verdens bedste. Og når dine og alle andre danskeres sundhedsdata bruges til bl.a. forskning, bidrager de med værdifuld viden om årsager til sygdomme, og hvordan vi bedst behandler dem. Sundhedsdata spiller fx en vigtig rolle under epidemien med ny coronavirus, hvor de bl.a. gør det muligt at følge smittespredningen.”

Hjerteforeningens forskningschef Gunnar Gislason siger:

– Vi er i Hjerteforeningen meget interesserede i at realisere det store potentiale, der ligger i at kigge på danskernes data fra de mange registre, vi har adgang til, og som har en høj kvalitet i Danmark. Ved at sammenholde data kan vi eksempelvis komme tættere på, hvornår en medicin påvirker brugen af en anden medicin. På den måde kan vi fx undgå bivirkninger, forklarer Gunnar Gislason.

– Vi behandler alle data efter myndighedernes anbefalinger, så vi sikrer, at vi skaber tryghed og ikke det modsatte. Det er enormt vigtigt for os, at vores forskning giver en værdi, så vi i fællesskab kan redde liv og bekæmpe fremtidens hjerte-kar-sygdomme. Formålet også med sundhedsdataene er for os at gøre en positiv forskel for de over 500.000 danske hjertepatienter og deres pårørende.