Anne Kaltoft, der er adm. direktør i Hjerteforeningen, lægger over for DR ikke fingrene imellem om Phillip Morris’ sænkninger af priserne på cigaretter trods afgiftsstigninger. Branchen snor sig, siger hun.

Cigaretter skal koste mere, så børn og unge ikke begynder at ryge.

Det var formålet med afgiftsstigningerne fra politisk side i april 2020. Men selvom afgifterne stiger, så sælges cigaretter stadig til priser, der passer godt til børn og unges pengepunge. Lidt for godt, hvis det står til Hjerteforeningens adm. direktør, Anne Kaltoft.

Over for DR udtrykker hun sin frustration over, at tobaksgiganten Phillip Morris har sænket prisen på mærkerne Marlboro og Skjold med 14,50 kroner pr. pakke. Det svarer til et prisfald på næsten 30 procent og betyder i praksis, at de to cigaretmærker nu koster nøjagtig det samme, som de gjorde inden afgiftsstigningen.

Samme tilgang har British American Tobacco, der har skåret noget af prisen på bestemte produkter. En pakke Kings Blue kostede før 59,50 kroner, men koster nu 55 kroner.

– Det er så frækt. Og det er frustrerende, fordi vi må erkende, at vi simpelthen er et skridt bagefter industrien konstant, siger Anne Kaltoft til DR.

Christopher Arzrouni er kommunikationschef i Phillip Morris og siger til DR, at der er en god grund til, at firmaet igen sælger billige smøger.

– Der er en producent, som har valgt at betale den gamle afgift og holde priserne nede på den måde. Og så er der os andre, som har været nødt til at følge med priserne ned, men vi betaler den høje, nye afgift. Så vi overholder den lov, politikerne har vedtaget, siger han i P1 Morgen.

Anna Kaltoft siger til DR:

– Vi må bare indse, at branchen snor sig lige meget hvad. Vi ved, unge er de mest prisfølsomme kunder, og det her udhuler fuldstændigt den forebyggelsesindsats, som skal sikre de kommende generationer flere sunde leveår.

Hvad mener Hjerteforeningen om tobak?

Læs vores holdninger til tobak og forebyggelse lige her i vores holdningspapir om emnet.

Det mener vi om tobak