Hjerteforeningen er imod at droppe afgifter på bl.a. is og chokolade. Et ”sundhedsmæssigt selvmål” er betegnelsen, som foreninghens ernæringsfaglige konsulent bruger om regeringens varslede lempelser af afgifterne.

Coronakrisen har ramt det danske erhvervsliv hårdt, og nu vil regeringen række en hånd ud til de pressede virksomheder ved at bremse de såkaldte punktafgifter. Det betyder i praksis, at den socialdemokratiske regering i næste års finanslov vil droppe de stigende afgifter, der er på bl.a. chokolade og is, og som tilsigtede at have en sundhedsfremmende effekt på danskerne.

Udviklingen går den forkerte vej med denne udmelding, mener ernæringsfaglig konsulent Natasha Selberg fra Hjerteforeningen.

– Vi har stor forståelse for, at man ønsker at hjælpe et trængt erhvervsliv. Det er i alles interesse. Men coronakrisen er også en sundhedskrise. Og det paradoksale i det her forslag er, at man understøtter erhvervslivet gennem initiativer, som meget vel kan føre til en dårligere folkesundhed. Det er den forkerte vej at gå, især når vi tænker på coronavirus (COVID-19), og hvem den har vist sig at ramme hårdest, siger Natasha Selberg.

– Det er et sundhedsmæssigt selvmål at droppe afgiftforhøjelserne på eksempelvis is og chokolade. I stedet bør vi gå i retning af, at de sunde fødevarer gøres lettere tilgængelige og mere attraktive prismæssigt, så færre har et stort indtag af usunde fødevarer. Det handler ikke om at give danskerne en løftet pegefinger, men om at understøtte en samlet set bedre folkesundhed. Set i lyset af corona er den form for forebyggelse et central værn mod fremtidige pandemier.

Finansminister Nicolai Wammen fra Socialdemokratiet fremlagde mandag regeringens bud på en finanslov for næste år og Finansministeriets “Økonomisk Redegørelse”:

– Vi undlader at sætte punktafgifterne op. Det skyldes, at vi har et erhvervsliv, som er udfordret af coronakrisen. Vi har en fælles interesse i at holde hånden under danske arbejdspladser, sagde Nicolai Wammen.

Teknisk set betyder dette, at afgifterne på en række varer ikke vil blive indekseret med pris- og lønudviklingen.

OPINION: Det mener Hjerteforeningen om overvægt