Hjerteforeningen modtager løbende henvendelser fra hjertepatienter og pårørende, der spørger om, hvad man de må spise og ikke spise, når det kommer til kolesterol. Og der opstår løbende en del myter, som vi her giver dig svar på – for passer myten, eller passer den ikke?  

Vi passer på hinanden

Lad os passe på hinanden ved at følge myndighedernes anbefalinger under coronakrisen. Læs om de generelle anbefalinger på coronasmitte.dk og om anbefalinger for hjertesygdom og coronavirus på hjerteforeningen.dk/corona. Tak!

Vi giver dig her vores ti svar på myter om mad og kolesterol:

 

1. Du må ikke spise æg, når du har forhøjet kolesterol 

Kolesterol i blodet afhænger af dit indtag af mættet fedt (fedt fra dyreriget) og ikke af det kolesterol, du får fra maden. Du må derfor gerne spise æg, når dit kolesteroltal er højt. Tre-fire æg om ugen indgår fint i en sund, varieret hjertekost. Det handler om at skrue ned for indholdet af mættet fedt i din kost. 

 

2. Tag tilskud med fiskeolie, når du er hjertesyg 

Nye studier viser, at der ikke er belæg for at tage kosttilskud med fiskeolie, hverken når det gælder forebyggelse eller behandling af hjerte-kar-sygdom. Virkning af fiskeolie fås, når fiskeolien indgår i samspil med de øvrige kostkomponenter i fisken. Derfor: Spis den ægte vare. Spis 350 g fisk hver uge. 

 

3. Fed ost og yoghurt er hjertesundt 

Der er for nylig kommet få, dog mindre studier, som har påvist en tendens i retning af, at fed ost og fed yoghurt ikke øger risikoen for hjerte-kar-sygdom. Der er dog brug for større, længerevarende og mere tungtvejende studier, før der er dokumentation for at ændre den nuværende anbefaling. Anbefalingen er således uændret og lyder: Vælg mager ost, yoghurt og andre mejeriprodukter. 

 

4. Undgå kød 

Kød er genstand for meget debat i øjeblikket. I forhold til hjertesundhed kan magert kød, fjerkræ og kød fra vildt godt indgå i den hjertesunde kost, dog i mindre mængder. Kød skal vælges magert, fordi fedt fra kød hører til i kategorien mættet fedt. Erstat kød, bacon og kødpålæg med fisk, avokado, oliven, nødder samt kikærter, bønner og linser. Begræns indtag af kød, pålæg og forarbejdet kød til maks. 500 g om ugen. 

  

5. Olie tåler ikke høje stegetemperaturer 

Rapsolie og olivenolie er ret varmestabile og har et højt indhold af antioxidanter, som nedsætter risikoen for dannelse af det usunde transfedt. Stegning er kortvarig, og derfor er der begrænset påvirkning af fedtstoffernes nedbrydning, når vi steger derhjemme. Her anbefales de sunde olier (raps- og olivenolie). Flere oliemargariner er netop baseret på raps- eller olivenolie og er også et godt valg ved tilberedning af mad.  

 

6. Undgå kulhydrater 

Kulhydrater omfatter både slik, kager, brød, ris, pasta, havregryn, fuldkornsbrød og rugbrød. De gode, grove kulhydrater, som er baseret på fuldkorn, forebygger hjerte-kar-sygdom. Fuldkorn er en vigtig brik i den hjertesunde kost, så den type kulhydrater er vigtige for hjertet. Erstat de sukkerholdige og lyse kulhydrater med fuldkorn. Vælg kulhydrater med fuldkorn, og spis 75 g dagligt.  

 

7. Kokosolie er hjertesundt 

Kokosolie hører til gruppen af tropiske olier sammen med palmekerne- og palmeolie. De tropiske olier har et højt indhold af mættet fedt, som øger risikoen for åreforkalkning og hermed blodprop. Tropiske olier, herunder kokosolie, hører ikke hjemme i den hjertesunde kost. Omvendt anbefales alle andre typer af nødder samt mandler. En portion på 30 g om dagen er hjertesundt.  

 

8. Frugt er fuld af sukker 

Frugt indeholder rigtignok frugtsukker og hermed lidt flere kalorier end grøntsager. Frugt er dog ikke usundt af den grund. Du får mange gode næringsstoffer fra frugten, og dagligt anbefales et-tre stykker (svarende til ca. 200-300 g) frugt i hjertekosten, som sammen med grøntsagerne skal opfylde anbefalingen på 600 g.   

 

9. Vin er godt for hjertet 

Intet indtag af alkohol er risikofrit for helbredet, så vin skal begrænses, også for hjertets skyld. Tidligere blev et dagligt glas vin anbefalet for hjertesundheden, men sådan er det ikke længere. Alkohol kan få niveauet af triglycerid (fedt) i blodet til at stige og øge risikoen for hjertesygdom. Kvinder anbefales maks. 7 genstande om ugen og mænd maks. 14 genstande om ugen. 

 

10. Kosttilskud er en genvej til lavt kolesterol 

Der er ingen genvej til et lavt kolesteroltal. Det handler om sund livsstil med hjertekost og motion. På nuværende tidspunkt er der ingen veldokumenteret effekt af kosttilskud og naturlægemidler. I forhold til produktet Husk og naturlægemidlet røde gærris ses en mulig effekt, men der er ikke grundlag for en anbefaling af kosttilskud i behandlingen af forhøjet kolesterol. Brug af kosttilskud og naturlægemidler skal altid ske i samråd med din læge.   

 

PODCAST: Lyt med om kolesterol

Hjertesund kost er både forebyggende og en del af behandlingen ved hjertesygdom. Hjerteforeningens diætist, Lotte Juul Madsen, forklarer i vores nye podcast om kolesterolsænkende kost og de fem F’er. Få konkrete råd om, hvordan du bytter det usunde fedt ud med det sunde fedt. Læge Annemie Stege Boyer er vært på podcasten.