Danmark åbner op i bølger, og selvom der tages hensyn til smittetryk, og myndighederne slår på tromme for hensynet til de udsatte, lever dagligdagens dilemmaer fortsat for de danske hjertepatienter, der ringer til Hjertelinjen for at få coronaråd.

Vi passer på hinanden!

Hjerteforeningen samler og deler viden om coronavirus (COVID-19) og hjertesygdom. Vi råder dig til altid at følge myndighedernes anbefalinger om bl.a. afstand, hygiejne, mundbind og andet. Få vores bedste råd om coronavirus på hjerteforeningen.dk/corona. Pas på dig selv - og hinanden.

Skal jeg forlade isolationen og tage på job? Bør jeg melde fra til festen? Og smitter det, hvis jeg har klappet en hund, hvis ejer har coronavirus (COVID-19)?

Spørgsmålene er stadig mange, når hjertepatienter og danskere generelt skal navigere i dagligdagens dilemmaer under coronakrisen.

Det mærker rådgiverne på Hjertelinjen, der hver dag står til rådighed fra kl. 9 til 16 på 70 25 00 00.

– Et af de eksempler, der måske understreger, hvor meget man kan være i tvivl om almindelige ting og vaner, var en helt almindelig kvinde, der var bekymret for, om hun kunne klappe andre hunde, når hun var ude at gå min sig egen, forklarer Anne Marie Kurtzhals, der er hjertesygeplejerske og rådgiver på Hjertelinjen.

– Det kan virke som en fjollet tanke, men det synes jeg ikke, det er, for hele vores hverdag er jo lavet ret meget om, hvis man sætter sig ind i – som vi jo gør grundigt – hjertepatienters og deres pårørendes liv. Der kan man blive i tvivl om mange ting. Vi har ofte patienter og pårørende, der kontakter os om de dilemmaer, de finder sig selv i. Oftest handler det om, hvordan man tager hensyn til hinanden. Og det er på den ene side godt, at man tænker på dette, men det kan også være frustrerende, fordi de måske i forvejen har nok at bokse med i livet med hjertesygdom.

Anne Marie Kurtzhals’ råd er enkelt, men stadig et, hun giver på daglig basis sammen med sine rådgivningskolleger:

– Brug din sunde fornuft, pas på dig selv, men husk også, at du skal leve. Ikke kun overleve. På sin vis gælder dette også normalt for hjertepatienten, hvor man på trods af sygdom også skal have det godt, men det gælder især nu, hvor vi har en ekstra barriere at kæmpe med, nemlig coronavirussen. Der skal vi huske os selv på det sociale liv og på, at livet skal leves. Det kan man altså godt, selvom man tænker sig om. Det har jeg fuld tillid til. Og har du brug for et råd om en situation, du lige skal have vendt med en anden end fx din partner, så ring til os. Vi er altid klar til at hjælpe på Hjertelinjen.

Patientstøtter hjælper dig videre

– Jeg har det godt med at være på job to gange om ugen

– Jeg føler mig heldig, for jeg er i live og har det godt