Sundhedsstyrelsen har den 16. september opdatereret sine retningslinjer for, hvilke grupper som er i øget risiko for at blive alvorligt syge med coronavirus (COVID-19). Styrelsen har samtidig samlet en række gode råd til dig, som er i øget risiko, samt dine pårørende. Få dem her og vores gode råd til hjertepatienter om coronavirus.

Vi passer på hinanden

Lad os passe på hinanden ved at følge myndighedernes anbefalinger under coronakrisen. Læs om de generelle anbefalinger på coronasmitte.dk og om anbefalinger for hjertesygdom og coronavirus på hjerteforeningen.dk/corona. Tak!

Coronakrisen har varet flere måneder nu, og Hjerteforeningen følger hele tiden med for at kunne samle og dele den vigtigste og mest relevante viden med dig som hjertepatient og dine pårørende.

Den 16. september opdaterede Sundhedsstyrelsen sine anbefalinger igen, men den seneste udmelding betyder ikke ændringer på hjerteområdet i forhold til de risikogrupper, som Sundhedsstyrelsen præsenterede tilbage i maj.

Det er dog fortsat nogle grupper af hjertekarpatienter, som er mere sårbare end andre. Læs mere om dette længere nede på siden under “Er alle patienter lige sårbare?”.

Rådene til personer i øget risiko bygger på den information, som Sundhedsstyrelsen har udgivet løbende siden coronaepidemiens start. Du kan læse Sundhedsstyrelsens nye publikationer her.

Vi har samlet seks gode råd til dig som hjertepatient og dine pårørende. Dem får du herunder.

6 gode råd

Vi har i løbet af coronakrisen samlet en række gode råd. De mest relevante for dig, der har spørgsmål om at være i øget risiko, er:

Er alle hjertepatienter lige sårbare?
Hvorfor er man i øget risiko som hjertepatient?
Skal man som hjertepatient tage ekstra forholdsregler og hvilke?
Hvad kan jeg som hjertepatient gøre i forhold til mit arbejde?
Hvad kan jeg gøre som pårørende til en hjertepatient?

Læs også:

Hjertepatienter spørger: Skal jeg bruge mundbind?