Rundspørge i Hjerteforeningens brugerpanel indikerer, at mange hjertepatienter er bekymrede for, hvordan de navigerer i offentligheden uden at blive smittet med coronavirus. Flere ringer og er nervøse, bekræfter Hjertelinjen og giver dig fem gode råd, så du kommer godt videre.

Vi passer på hinanden!

Hjerteforeningen samler og deler viden om coronavirus (COVID-19) og hjertesygdom. Vi råder dig til altid at følge myndighedernes anbefalinger om bl.a. afstand, hygiejne, mundbind og andet. Få vores bedste råd om coronavirus på hjerteforeningen.dk/corona. Pas på dig selv - og hinanden.

42 procent svarer, at de oplever udfordringer med at holde sig på afstand af andre mennesker og leve et isoleret liv under coronakrisen. Det viser ny rundspørge i Hjerteforeningens brugerpanel. I alt har 256 hjertepatienter deltaget i rundspørgen.

– Hjertepatienter bliver påvirket i deres omgang med andre mennesker og omverdenen. Det er helt tydeligt både i vores rundspørge og ud fra de opkald, vi dagligt får på Hjertelinjen, forklarer Anne Marie Kurtzhals, der er hjertesygeplejerske og rådgiver på Hjertelinjen.

Hun oplever, at antallet af opkald om coronavirus stiger, i takt med at smittetallene stiger.

– I dag alene har jeg haft fire henvendelser om hjertepatientens møde med omverdenen. Når smittetallene stiger, så kommer angsten, og nogle vil kontrollere sig lidt ud af det. En forælder til et voksent hjertesygt barn ringede ind og fortalte, at det for kort tid siden egentlig gik ret godt med bekymringerne, men at tingene nu har ændret sig igen, fordi smitten stiger. Og nu bliver datteren angst igen. Hendes instinktive reaktion er at prøve at lave regler for at lave rammer om livet for hende og datteren. Hun er typisk for hjertepatienten og den pårørende, fordi de reagerer med at blive restriktive med hensyn til, hvad de selv gør, når de oplever, at folk omkring dem er blevet mere loose

RÅDGIVNING: Du kan ringe og tale med Hjertelinjen på 70 25 00 00.

Hjertelinjens 5 gode råd til mødet med omverdenen

Anne Marie Kurtzhals kommer oftest med følgende fem råd om coronakrise, hjertesygdom og mødet med omverdenen. Rådene deler hun med dig her:

1. Ingen one-size-fits-all

Der er ingen regel, der passer overalt, så brug din sunde fornuft – den er meget værd.

2. Tag dialogen, og tro på den

Tag altid den gode dialog, fx med din arbejdsgiver, festarrangøren eller din familie. Prøv at åbne mere op for, hvordan du har det, og hvad du er bekymret for, selvom det kan være lidt svært. Sørg dog for altid at tage udgangspunkt i dig selv og tal ud fra din egen verden, mens du bliver på din egen banehalvdel.

3. O.k. at andre er forskellige

Respekter, at andre har en anden holdning end dig. Coronatræthed kan man måske blive mødt af, fordi folk er trætte af situationen. Der skal du have i baghovedet, at andres forskelligheder i forhold til dig ikke gør din oplevelse og holdning mindre værd – man er bare forskellig, og det er helt o.k. Accepter jeres forskellige synspunkt. Vi kan primært ændre på, hvad vi selv gør. Ikke hvad andre gør.

4. Find et fokus, og lev livet

Husk, at man også skal leve livet, for vi kan alligevel ikke kontrollere alting. Dagligdagen kan ikke bare lukkes ned på grund af coronakrisen, så find en balance, og prioriter, hvad der er meget vigtigt for dig, og gør dét, samtidig med at du passer på dig selv. Man kan ofte finde en vej ved at være fokuseret på det vigtigste for én.

5. Følg anbefalingerne

Lyt til myndighedernes anbefalinger – de er lavet af fagfolk og er til for at hjælpe dig.

Sundhedsstyrelsen beskriver her anbefalingerne generelt om socialt samvær under coronakrisen.

Sundhedsstyrelsens pjecer med gode råd

Den største, danske myndighed på coronaområdet, Sundhedsstyrelsen, har lavet to pjecer til dig om, hvordan du bedst klarer dig, hvis du fx skal til en komsammen eller ud offentligheden under coronakrisen.

Kilde: Sundhedsstyrelsen.

Læs vores artikler om emnet

– Jeg har det godt med at være på job to gange om ugen

– Jeg føler mig heldig, for jeg er i live og har det godt