Igen i år får du tilbuddet om at blive vaccineret mod influenza. Hjerteforeningen gør opmærksom på denne mulighed over for hjertepatienter, der kan være mere udsatte og derfor får vaccinationen gratis.

Vi er glade for dine input!

Indholdet i denne artikel er over 1 år gammelt, og afspejlede den redaktionelle virkelighed på tidspunktet for udgivelse. Den kan naturligvis have ændret sig. Skulle du have spørgsmål til artiklen, hører vi derfor altid gerne fra dig. Kontakt webkonsulent Karsten Kjærgaard på kkjensen@hjerteforeningen.dk.

Corona: Få seneste nyt på hjerteforeningen.dk/corona

Vi følger coronapandemien tæt. På www.hjerteforeningen.dk/corona kan du altid følge med i de seneste informationer og nyheder om coronavirus (COVID-19). Her finder du også svar på mange typiske hjerte-spørgsmål om coronavirus, symptomer, vaccination m.v. Pas på hinanden!

Så er det tid igen. Du kan få en influenzavaccination gratis.

Hvis du er fyldt 65 år eller tilhører en særlig risikogruppe, kan du fra 1. oktober i år og frem til 21. januar 2021 få en gratis influenzavaccination hos din egen læge eller på apoteket. I den forgangne sæson var der over 350 apoteker, der gennemførte vaccinationer mod influenza. Og Danmarks Apotekerforening regner med, at endnu flere apoteker vil stå klar i den kommende sæson.

Tilbuddet om gratis influenzavaccination gælder til dig, der:

• Er fyldt 65 år
  • Er førtidspensionist
  • Lider af hjerte- og karsygdom
  • Har type 1- eller type 2-diabetes
  • Har en kronisk lungesygdom
  • Er gravid i 2. eller 3. trimester
  • Har visse kroniske sygdomme eller risikofaktorer (spørg hos din læge eller på dit apotek).

KORT: Find et apotek nær dig her på kortet her (eksternt link)

LÆS OGSÅ: Sundhedsstyrelsen har udgivet denne pjece om influenza-vaccination