Nyere operationsmetode, hvor patienter får skiftet hjerteklap, ved at kirurgen skånsomt går ind gennem lysken, giver lavere dødelighed for lavrisikopatienter end almindelig operation, hvor der opereres gennem en åbnet brystkasse. Vi er glade for, at forskning, som vi har støttet, giver så markante resultater, siger forskningschef i Hjerteforeningen.

Du bør altid være opmærksom på, at du i disse tider med coronavirus skal overholde retningslinjerne for god hygiejne og for hensyn til andre, herunder hvor mange der samles på ét sted. Læs mere på hjerteforeningen.dk/corona og få al nødvendig viden.

Den skånsomme vej til udskiftning af hjerteklap giver færre dødsfald inden for et år efter operation. Sådan lyder resultatet af ny forskning, der har kigget nærmere på operationsmetoder for lavrisikopatienter.

Baggrunden er, at en ud af otte patienter under 75 år i dag lider af aortastenose, hvor aortaklappen mellem venstre hjertekammer og hovedpulsåren er forsnævret. Man vurderer, at tallet vil stige, i takt med at vi får flere ældre i samfundet. Aortastenosen udløser ofte et behov for, at patienten får skiftet hjerteklap.

Den konventionelle operationsmetode er, at man går gennem en åbnet brystkasse, men en nyere behandlingsform kaldet ”TAVI” er kommet til. Ved TAVI går kirurgen ind gennem lysken og erstatter hjerteklappen ad denne vej – en mere skånsom metode, der også giver en kortere rehabilitering for patienten efterfølgende.

Hjerteforeningen har støttet udviklingen af TAVI-metoden, og nu peger forskningschef Gunnar Gislason på en positiv nyhed, der peger på, at TAVI kan bruges endnu bredere en først ventet. I dag er det nemlig sådan, at patienterne inddeles efter, om de er i lav eller høj risiko. Og i den sidste gruppe, som udgør under 5 procent af alle hjerteklappatienter, vælger man løbende at bruge TAVI. Men ny forskning fra USA viser nu, at også den første gruppe af patienter vil have gavn af TAVI-metoden. Her bruger man normalt den konventionelle hjertekirurgi gennem brystkassen.

Forskerne fra USA har konkret sammenlignet fire større forskningsstudier og kigget nærmere på den ”gamle” og den ”nye” metode i forhold til primært dødelighed inden for ét år efter operationen. I alt har forskerne gransket data fra 2.887 lavrisikopatienter.

– Når forskerne kigger samlet på studier af lavrisiko-TAVI-patienter, kan de se, at der samlet er en lavere dødelighed i forhold til konventionel hjerteklapkirurgi. Vi selvfølgelig stolte af at kunne konkludere et så vigtigt resultat af forskning, vi har støttet, siger Gunnar Gislason, der er forskningschef i Hjerteforeningen, og hentyder til data fra forskningsstudiet ”NOTION”, som foreningen har støttet.

De amerikanske forskere peger på, at yderligere forskning er nødvendig for at kunne konkludere endegyldigt på resultaterne.