Kreativt arbejde, strikning, hækling, syning og mange andre hobbyer er gode for din mentale sundhed. Få her input fra Hjertelinjens psykolog om værdien for dig ved hobbyer.

Har du spørgsmål til artiklen, er du altid velkommen til at skrive os en mail - klik her.
(Du må meget gerne indsætte link til artiklen i din mail.)

Du bør altid være opmærksom på, at du i disse tider med coronavirus skal overholde retningslinjerne for god hygiejne og for hensyn til andre, herunder hvor mange der samles på ét sted. Læs mere på hjerteforeningen.dk/corona og få al nødvendig viden.

At have en hobby skaber meget mere end blot produkterne i sig selv.

Sådan lyder beskeden fra Sidsel Grove, som er psykolog i Hjerteforeningens Rådgivning.

Hun forklarer, at forskning udgivet i ”Journal of Public Health” peger på, at vores trivsel kan øges på flere måder, når vi hengiver os til kreative udfoldelser.

Men hvad er det så, det kan, og hvorfor?

– Kreativt håndarbejde som eksempelvis strikning, hækling, syning, brodering og tegning har flere egenskaber og effekter, siger Sidsel Grove.

– Hobbyen kan påvirke dig både kognitivt, følelsesmæssigt og socialt. Folk, som fastholder hobbyen som en vedvarende aktivitet, oplever, at det er en både lettilgængelig og produktiv måde at bruge deres fritid på.

Aktivitet og mening giver trivsel

Psykolog Sidsel Grove forklarer, at de kreative aktiviteter er kognitivt krævende. Der stilles krav om koncentration, hukommelse, visuel bearbejdning og indlæring af nyt samt udvikling af strategier og problemløsningsevner.

– Netop det, at din hobby beslaglægger din kognitive kapacitet og får dig til at have din opmærksomhed fastkoblet på det, som du er i gang med, bringer dig i et ydre fokus. Vores opmærksomhed er en begrænset størrelse, og derfor kan vi kun multitaske, hvis der er tale om opgaver, som ikke er krævende. Så når du binder din opmærksomhed på det, som du laver, mens du laver det, er der ikke plads til andet. Du kan ikke både tælle masker og give en kørselsvejledning, siger Sidsel Grove.

– Dette betyder, at vi ikke kan bekymre os, gruble over eller dvæle ved vores problemer, samtidig med at vi arbejder kreativt – for det har vi slet ikke mental kapacitet til. Når vi flytter vores fokus til ydre, krævende ting, udelukker vi aktivering eller fastholdelse af de tankeprocesser, som er afgørende faktorer for vores psykiske mistrivsel. Dette kan forklare, hvorfor personer, som er aktive med opmærksomhedskrævende aktiviteter, kan opleve den psykologiske tilstand flow, forklarer Sidsel Grove.

Hvis du tilmed vælger at udfolde dine kreative evner i selskab med andre, har du mulighed for at opnå endnu flere positive effekter af din hobby.

– Vi ved, at mennesker, som gør noget aktivt og meningsfuldt sammen med andre, oplever større trivsel. At dele en hobby med andre er en måde at indgå i et socialt fællesskab, hvorved der skabes rum for anerkendelse, gensidig støtte og bekræftelse. I fællesskabet kan man dele teknikker og idéer, og støtte hinanden til at opnå sit kreative mål. Og endeligt skaber det en følelse af tilfredshed og værdi, når man stolt får færdiggjort et projekt, og kan fremvise resultatet.