Angsten for at blive smittet med coronavirus og smitte andre fylder hos mange hjertepatienter. En af dem er Karina Lindgaard, som er bange for at dø fra sin seksårige søn. Mød hende i det nye nummer af Hjerteliv.

Vi passer på hinanden!

Hjerteforeningen samler og deler viden om coronavirus (COVID-19) og hjertesygdom. Vi råder dig til altid at følge myndighedernes anbefalinger om bl.a. afstand, hygiejne, mundbind og andet. Få vores bedste råd om coronavirus på hjerteforeningen.dk/corona. Pas på dig selv - og hinanden.

Da coronavirussen ramte Danmark, opstod en ny virkelighed. En virkelighed, hvor mange hjertepatienter og pårørende var angste for at blive smittet og smitte andre. De kontaktede derfor Hjertelinjen. 44-årige Karina Lindgaard er en af dem. Hun bekymrer sig meget, da hun er alene med sin søn Benjamin på seks år. Sidste år var hun ved at dø, da hun blev akut opereret for en revne i sin hovedpulsåre og fik en ny hjerteklap, men hun synes, at coronasituationen er meget hårdere end de dramatiske døgn sidste sommer.

I det nye nummer af Hjerteliv kan du også blive klogere på, hvorfor der tegner sig så skævt et billede, når hjertepatienter skal tilbage i job. I vores tema fortæller vi, hvorfor nogle oplever at blive fyret, mens andre stryger tilbage efter nogle ugers fravær. Du kan også tage med på børnehjerteafdelingen på Rigshospitalet, hvor en ny hjertebog bliver præsenteret for børn, der skal opereres i hjertet.

Claus Dalby giver tips og råd om, hvordan han holder vægten ved at spise sundere og grønnere. Og vores faste madskribent, Lone Kjær, sætter fisk på menuen med opskrifter på fisk og skaldyr til de lune sommeraftener.

Velbekomme og god læselyst.

Klik på billedet eller her for at læse det nye Hjerteliv