Mere end en tredjedel af de danskere, der har oplevet symptomer på sygdom, som de ellers ville have kontaktet lægen med, har udskudt at kontakte egen læge for at få symptomerne undersøgt. Den primære årsag er, at man ikke vil belaste sundhedsvæsenet, og at man mener, at patienter smittet med corona er vigtigere.

Vi passer på hinanden

Lad os passe på hinanden ved at følge myndighedernes anbefalinger under coronakrisen. Læs om de generelle anbefalinger på coronasmitte.dk og om anbefalinger for hjertesygdom og coronavirus på hjerteforeningen.dk/corona. Tak!

36 pct. af de danskere, der har oplevet symptomer på sygdom, som de ellers ville have kontaktet lægen med, har som følge af den nuværende coronasituation udskudt at kontakte deres læge for at få symptomerne undersøgt. Det viser en rundspørge blandt danskerne gennemført af YouGov den 22.-23. april, og 1.000 danskere indgik i undersøgelsen. Blandt dem har 374 oplevet symptomer på sygdom.

Praktiserende Lægers Organisation (PLO), Hjerteforeningen og Kræftens Bekæmpelse opfordrer borgerne til at kontakte lægen, hvis man oplever symptomer, der kan være tegn på sygdom. Selvom de praktiserende læger oplever, at flere igen er begyndt at kontakte deres læge, er der stadig grund til særlig opmærksomhed.

– Bekymringen er, at de borgere, der stadig udskyder et lægebesøg, måske er nogle af dem, der har allermest brug for at gå til lægen. Vi ved jo, at der i forvejen er grupper, der er meget længe om at gå til lægen med selv alvorlige symptomer. Og for dem er coronakrisen måske en ekstra stopklods, siger Jesper Fisker, adm. direktør i Kræftens Bekæmpelse.

Alvorlig sygdom går ikke over

Kræft behandles mest effektivt, når det opdages tidligt, og derfor er det vigtigt, at man reagerer på symptomer, som kan være tegn på kræft. For hjertesygdomme kan dage, timer og nogle gange minutter være afgørende for, hvor stor skade der sker. Derfor bør man reagere, umiddelbart efter at symptomerne opstår, for alvorlig sygdom går ikke over.

– Det er vigtigt at kontakte sin læge, hvis man har smerter eller symptomer på sygdom. Og hellere ringe en gang for meget end en gang for lidt. Selv om man måske synes, at det ikke virker akut, så kan det have alvorlige konsekvenser at udskyde et lægebesøg. Fx forværres hjertesygdom, hvis der ikke reageres og behandles umiddelbart, siger adm. direktør i Hjerteforeningen Anne Kaltoft.

Ingen grund til bekymring for at belaste sundhedsvæsnet

Rundspørgen giver også et vigtigt indblik i årsagerne til, at mange har valgt at udskyde deres kontakt til lægen. 68 procent svarer, at den væsentligste grund til, at de har udskudt lægesøgning, er, at de ikke vil belaste systemet, mens 39 procent mener, at patienter med sygdom relateret til coronavirus er vigtigere.

– Der er måske en del, der har troet, at sundhedsvæsnet i en periode først og fremmest var for patienter med tegn på coronasygdom – det har aldrig været tilfældet. De praktiserende læger tager stadig imod borgere, uanset hvilke tegn på sygdom de har. Vi vil gerne have, at folk ringer til os, så vi kan vurdere symptomerne, siger PLO’s formand, Christian Freitag.

29 procent af dem, der har udskudt at kontakte lægen, angiver, at de er bekymrede for selv at blive smittet med coronavirus, hvis de besøger lægen. PLO forklarer, at man trygt kan gå til læge, når det er nødvendigt:

– Ligesom alle andre steder i samfundet i denne tid tager vi også ekstra mange forholdsregler hos de praktiserende læger for at hindre smitte med corona. Vi følger selvfølgelig Sundhedsstyrelsens retningslinjer, og vi gennemfører mange konsultationer pr. telefon eller videoopkald. Når det er nødvendigt, at vi ser patienterne til en fysisk konsultation, tager vi flest mulige forholdsregler for at minimere smitterisikoen, siger Christian Freitag.

Færre undersøgelser i sundhedsvæsnet

Desværre har der under coronaepidemien været en bekymrende nedgang i antallet af borgere, som sendes i kræftpakkeforløb eller bliver undersøgt for hjertesygdom. På hjerteområdet er akutte og planlagte undersøgelser faldet med 35 procent, mens antallet af borgere, der henvises til kræftpakkeforløb, er halveret.

Men både almen praksis og sygehusene er klar til at håndtere alvorlig sygdom. Man bør altså ikke afholde sig fra at kontakte lægen af frygt for at belaste systemet. Hospitalerne tilbyder alle nødvendige undersøgelser og behandlinger for både hjertesygdom og kræft, og reglerne for den maksimale ventetid til kræftbehandling gælder som før corona.

Kend symptomerne, du skal reagere på: 12 symptomer på hjerte-kar-sygdomme