Danmark er ramt af coronakrise, og vores hverdag er forandret. Men hvordan lever jeg, så jeg tager bedst hånd om mit hjerte, spørger mange danskere, der dagligt ringer til Hjertelinjen. Vi har samlet de bedste leveråd i denne overlevelsesguide om kost, motion og mental sundhed.

Vi passer på hinanden!

Hjerteforeningen samler og deler viden om coronavirus (COVID-19) og hjertesygdom. Vi råder dig til altid at følge myndighedernes anbefalinger om bl.a. afstand, hygiejne, mundbind og andet. Få vores bedste råd om coronavirus på hjerteforeningen.dk/corona. Pas på dig selv - og hinanden.

Artiklen er et udtryk for den eksisterende viden på udgivelsestidspunktet. Hold dig opdateret på hjerteforeningen.dk/corona

Når hverdagen ændrer sig, ændrer vores vaner sig oftest også. Derfor kan det være svært at leve hjertesundt under coronakrisen, hvor meget er vendt på hovedet. Måske ser vi ikke så mange mennesker mere, og flere gøremål og rutiner er blevet udfordret af, at meget er mere besværligt.

Det kræver en overlevelsesguide. Og den får du her.

Hjertelinjens erfarne rådgivere er gået sammen om at lave en pakke til dig og dine nærmeste med de bedste råd. Rådene handler om hjertesund kost, motion og ikke mindst mental sundhed.

– Vi ved, at hjertet har stor gavn af, at du netop tager vare om dig selv og dine nærmeste på de områder. Så vi håber, at din hverdag måske kan blive bare et lille hak bedre, hvis du følger vores råd, forklarer Pernille Ibsen Hauge, der er leder af Hjertelinjen.

Du kan ringe på 70 25 00 00 til Hjertelinjen, der har åbent alle hverdage fra kl. 9 til 16.

Kost: Godt immunsystem kræver sunde madvaner

– Det er vigtigt at holde fast i den sunde hjertekost, selvom intet er, som det plejer. Et godt udgangspunkt er at få struktureret dagen, forklarer Lotte Juul Madsen, der er rådgiver på Hjertelinjen og dagligt taler med hjertepatienter om kost, corona og sund livsstil. Få hendes bedste råd her.

– Den gode struktur i dagens måltider indebærer, at du spiser sundt sammensatte måltider og på nogenlunde samme tidspunkt hver dag. En god rytme i måltiderne forebygger lækkersult og gør det nemmere at spise sundt. Og det er vigtigt, for et godt immunsystem udspringer af en sund kost, forklarer diætist Lotte Juul Madsen fra Hjertelinjen.

Hun minder om, at det også under coronakrisen gælder, at en din hjertesund mad bør bestå af fisk, fuldkorn, frugt og grønt.

– Skal du spise fedtstof, så sørg for, at det kommer fra planteriget, forklarer Lotte Juul Madsen.

1) Undgå coronakilo

Kedsomhed kan føre til overspisning og hyggespisning. Ensomhed, isolation og monotone dage ender ofte foran tv, hvor vi spiser mere slik og kage, end vi plejer. Er der ikke købt sunde alternativer, eller mangler dagen struktur, kan søde sager hurtigt blive en hverdagsting.

Lotte Juul Madsen råd er enkle, men effektive:

– Ryd de søde sager af vejen, så de ikke står og frister. Lad i stedet frugt og grøntsager stå fremme, da det gør det lettere at træffe det sunde valg.

Hun har lavet en liste med alternative hyggesnacks til dig, som du får herunder.

Spis i stedet

2) Planlæg din mad

Hvad enten du selv køber ind eller får hjælp til indkøb, kan det være fornuftigt at planlægge maden for flere dage, lyder rådet fra Lotte Juul Madsen.

– Læg en madplan, lav en indkøbsseddel, men tænk også sunde mellemmåltider ind i dine indkøb. Planlæg måske at bage nogle lækre fuldkornsboller. På den måde får du både en hyggelig aktivitet, en skøn duft i huset og et lækkert alternativ til søde sager, foreslår hun.

Lotte Juul Madsen opfordrer også til, at du gør lidt ekstra ud af maden, nu, du har tiden.

– Netop når krisen er over os, er det vigtigt at gøre noget godt for sig selv. God, sund mad er vejen til hjertet og giver glæde og mentalt velvære.

3) Spis med andre

Selvom du sidder alene, behøver du ikke at spise alene.

– Mange finder glæde i at spise middage online i virtuelt selskab med andre. Du kan selv invitere eller deltage i grupper med spiseaktivitet, siger Lotte Juul Madsen.

– Det at spise med andre har ofte betydning for kvaliteten af den mad, vi spiser. Vi nyder med andre ord maden mere, når vi spiser den med andre. I selskab med andre bliver der også gjort ekstra ud af maden, også selvom middagen er online.

En af tjenesterne til videoopkald er Skype, og der er flere andre.

Motion: Brug vores tilbud om en aktiv hverdag

Hjerteforeningen gør sig umage for at levere relevante tilbud til dig – også under coronakrisen. Hjerteforeningens fysioterapeut, Dorthe Hornsgaard, giver dig her nogle gode råd om, hvordan du kan leve et aktivt liv, når du lever med en hjertesygdom.

– Coronakrisen har gjort, at stort set alle muligheder for holdtræning er lukket ned. Det gælder også for mennesker med hjertesygdom, da de er i øget risiko, når vi taler coronavirus. Udfordringen er, at netop denne gruppe mennesker har behov for at være fysisk aktive, så de ikke mister yderligere kondition og muskelstyrke, siger Dorthe Hornsgaard, der er fysioterapeut i Hjerteforeningen.

– Selvom det for nogle kan være svært, er det vigtigt, at du får fysisk aktivitet ind i din hverdag. Du kan tænke lidt alternativt og afprøve andre motionsformer end dem, du er vant til.

Her er Dorthe Hornsgaards gode råd til, hvordan du kan forblive fysisk aktiv under coronakrisen:

1. Hold ved! På trods af en forandret hverdag og de mange begrænsninger med hensyn til netop motionstilbud, er det vigtigt, at du forbliver fysisk aktiv.

1. Nyd foråret og gå ud i det fri. Forsøg at gå i et tempo, hvor du bliver forpustet. Brug også gerne Hjerteforeningens hjertestier. De er placeret i skønne omgivelser i stort set hele Danmark. Gå ind på hjertestier.dk, og find en hjertesti tæt på dig. På hjemmesiden kan du også finde inspiration til styrketræningsøvelser i det fri (find dem også her).

1. Hjerteforeningens motionshold er også aflyst i denne tid. Det gode alternativ er derfor at træne online med Dagmar, som er instruktør på et hjertemotionshold. Se vores optagelser af hjertemotion her. Alle er selvfølgelig meget velkomne til at deltage i træningen. I det hele taget har der været et boom i antallet af træningsvideoer på internettet. Mange kan følges gratis, så der er gode muligheder for at prøve nye former for træning.

1. Gå digitalt sammen. Brug gåturene til at holde kontakten med familie og venner. Lav en gåaftale, og tal sammen i telefonen undervejs. På den måde kan du være fysisk aktiv og samtidig have kontakt til dem, du holder af.

1. Hop på cyklen, og nyd forårets forandringer.

1. Selvom dagene ligner hinanden, kan du skabe struktur med motion og træning. Planlæg din uge, og følg Sundhedsstyrelsens anbefalinger om fysisk aktivitet.

1. Det vigtigt, at du generelt er fysik aktiv i løbet af dagen og ikke bruger for meget tid i stolen eller på sofaen. Husk, at de små gøremål i hus og have har stor værdi i denne tid.

1. Ved behov for yderlig rådgivning, kontakt Hjertelinjen på 70 25 00 00.

Mental sundhed: Hjertet og hjernen er tæt forbundne

Isolationen og bekymringerne optager danskerne, og det gælder især også hjertepatienterne, som psykolog og rådgiver på Hjertelinjen Sidsel Grove taler med dagligt. Få her hendes bedste råd til at få styr på følelserne og leve et liv under coronakrisen, hvor du trives bedst muligt.

Coronakrisen kan have betydning for vores mentale velvære. Tankemylder, ængstelighed og bekymringer fylder måske hverdagen, og rådvildheden kan indfinde sig.

Derfor har psykolog Sidsel Grove fundet sine tre bedste svar på tre ofte stillede spørgsmål om mental sundhed.

– Den mentale sundhed er utrolig vigtig for vores hjerte, og jeg håber, at du både kan genkende dig selv i svarene og kan få et par tips til, hvordan din hverdag under coronakrisen kan blive lidt lettere, siger Sidsel Grove.

Du får herunder hendes tre svar.

1. Hvordan passer jeg på min mentale sundhed?

At holde social afstand kan have betydning for vores mentale sundhed. Vi bliver begrænset i forhold til, hvem vi kan se, og hvad vi kan foretage os, og mange oplever bekymringer for eget eller andres helbred.

Sidsel Grove foreslår derfor, at du gør følgende:

• Tag vare på dine fysiske behov som søvn, kost og motion.
  • Skab struktur i hverdagen, så du får opnået det, du sætter dig for. Det er også nemmere at fastholde gode søvn-, kost og motionsvaner, hvis ens hverdag har en rytme.
  • Sørg for at holde kontakt til dit netværk.

I de næste to svar får du konkrete forslag til at passe på din mentale sundhed.

1. Hvad kan jeg gøre, hvis jeg føler mig ængstelig?

Coronavirussens udbredelse i Danmark kan give yderligere bekymringer for hjertepatienterne.

– For nogle kan bekymringerne fylde meget i hverdagen. Derfor kan det være godt at mærke efter og tage hånd om det, hvis man oplever at gå rundt med mange bekymringer og negative følelser, siger Sidsel Grove.

Hun foreslår, at du gør følgende:

• Snak om dine følelser med nogen. Det kan være en god ven, men du kan også benytte dig af rådgivningstilbuddene hos os på Hjertelinjen (åbent alle hverdage fra kl. 9 til 16 på 70 25 00 00), hvor du kan få en anonym samtale.
  • Minimer læsning af nyheder til en-to gange om dagen. Tænd kun fjernsynet for at se nyheder på bestemte planlagte tidspunkter i stedet for at have fjernsynet kørende hele dagen. Vælg eventuelt faste tidspunkter på dagen, hvor du læser nyheder og tjekker Sundhedsstyrelsens retningslinjer.
  • Beskæftig dig med ting, der gør dig glad. Gå i haven, mal et billede, eller spil musik. Når vi holder os beskæftigede med ting, der interesserer os, er der mindre plads til bekymringer og negative tanker.

1. Hvad kan jeg gøre, hvis jeg er ensom?

Sidsel Grove peger på at, der i disse tider er behov for nye måder at være sammen og skabe kontakt på.

Tænk kreativt, siger hun og foreslår, at du gør følgende:

• Send et brev eller en lille gave til en, du holder af. Din veninde eller dit barnebarn vil sikkert blive glad for en hilsen fra dig. Og måske vil de hygge sig med at sende et brev tilbage.
  • Sørg for at snakke med nogen hver dag. Det behøver ikke være lange samtaler. Er dit netværk ikke så stort, kan du måske få glæde af Hjerteforeningens tilbud om at tale med en patientstøtte. Brug gerne videoopkald som supplement til almindelige opkald. Der er mange tjenester, eksempelvis Skype.
  • Meld dig ind i et online fællesskab, eventuelt i forbindelse med din hobby, hvor du kan dele din interesse med ligesindede. Facebook har flere grupper om diverse hobbyer.

Hold dig opdateret på hjerteforeningen.dk/corona