Hjertelinjen modtager i disse dage mange henvendelser fra hjertepatienter og pårørende om det sociale område og coronakrisen. Danskerne spørger Hjertelinjen om bl.a. sygedagpenge og tabt arbejdsfortjeneste. Få her de vigtigste svar.

Vi passer på hinanden!

Hjerteforeningen samler og deler viden om coronavirus (COVID-19) og hjertesygdom. Vi råder dig til altid at følge myndighedernes anbefalinger om bl.a. afstand, hygiejne, mundbind og andet. Få vores bedste råd om coronavirus på hjerteforeningen.dk/corona. Pas på dig selv - og hinanden.

Artiklen her er et udtryk for den eksisterende viden og lovgivning på udgivelsestidspunktet. Hold dig opdateret på hjerteforeningen.dk/corona.

Coronakrisen har betydning for socialområdet, og det mærker Hjertelinjen, hvor danske hjertepatienter og deres pårørende ringer og spørger om rettigheder. I Social- og Indenrigsministeriet har man  som følge af coronasituationen lavet en informationsside om coronavirus (COVID-19) og socialområdet, hvor du kan få de vigtigste svar på dine spørgsmål, og som kan være nyttig for dig som hjertepatient eller pårørende. Eksempelvis kan du under fanen ”Handicap” læse om muligheden for betaling for tabt arbejdsfortjeneste, hvilket er et spørgsmål, som Hjerteforeningens socialrådgiver Malene Stærmose har fået løbende fra forældre til hjertebørn.

Kan jeg få forlænget mine sygedagpenge som følge af coronakrisen?

Socialrådgiver Malene Stærmose forklarer, at der er kommet en ny, midlertidig lov, som giver bestemte sygedagpengemodtagere ret til forlængelse af sygedagpengene i tre måneder.

– Det betyder, at ingen sygedagpengemodtagere, som det ser ud nu, skal overgå til jobafklaringsforløb, siger Malene Stærmose.

Lovgivningen gælder for følgende målgrupper:

• Personer, hvor den almindelige sygedagpengeperiode på 22 uger udløber i løbet af perioden (§ 26)
  • Personer, der har fået forlænget sygedagpengene – fx fordi arbejdsevnen skulle afklares – men hvor forlængelsen ”udløber” i perioden (§ 26 a)
  • Personer, der får udbetalt sygedagpenge i stedet for ressourceforløbsydelse under jobafklaringsforløb på grund af en livstruende, alvorlig sygdom – men hvor sygedagpengene skulle ophøre i perioden (§ 26 b). Læs mere her.

Opdatering: Perioden er forlænget frem til 30. september 2020.

Kan man som selvstændig opnå ret til sygedagpenge som følge af coronakrisen?

Dette spørgsmål og spørgsmålet om hvilke typer af fravær der er omfattet, søger danske hjertepatienter og pårørende svar på hos Malene Stærmose, der rådgiver på Hjertelinjen til daglig.

Hun fortæller, at ny lovgivning giver arbejdsgivere udvidet ret til refusion for lønmodtagere med visse typer af fravær som skyldes coronavirus. Selvstændigt erhvervsdrivende får tilsvarende udvidet ret til sygedagpenge, lyder svaret fra Malene Stærmose, som peger på, at du kan læse mere her.

Har coronakrisen betydning for min beskæftigelsesindsats som hjertepatient?

– Ja, det har den, for beskæftigelsesindsatsen er midlertidigt suspenderet, forklarer Malene Stærmose.

Hun peger på, at suspensionen gælder, indtil der udstedes en bekendtgørelse, som ophæver eller ændrer vilkårene i suspensionen. Læs her mere om, hvad det betyder for beskæftigelsesindsatsen.

Hjertelinjen besvarer spørgsmål på hverdage mellem kl. 9 og 16 på 70 25 00 00. Hold dig opdateret om coronakrisen og hjertet på hjerteforeningen.dk/corona.