Er du hjertepatient, anbefaler Sundhedsstyrelsen, at du får vaccinationen mod lungebetændelse (pneumokokvaccination), som regeringen har vedtaget at gøre gratis i ny indsats. Hjerteforeningen bakker op om anbefalingen. Seneste nye er, at flere vacciner nu er blevet tilgængelige

Regeringen har vedtaget en udvidet vaccinationsindsats fra april 2020, der betyder, at særligt udsatte grupper – herunder hjertepatienter – får tilbud om gratis vaccination mod lungebetændelse.

Tilbuddet forventes at træde i kraft i løbet af april, og Sundhedsstyrelsen vil til den tid komme med nærmere information.

Tilbuddet gælder særligt udsatte grupper:

• Personer, der er fyldt 65 år, og som har visse kroniske lidelser, herunder hjertesygdom
  • Personer under 65 år med særlig høj risiko for alvorlig pneumokoksygdom (fx på grund af manglende milt)
  • Plejehjemsbeboere

Til efteråret forventes det, at tilbuddet udvides til alle, der er fyldt 65 år, og til personer under 65 år i særlig risiko for pneumokoksygdom.

Gratis vaccination til særligt udsatte grupper

Pneumokokbakterien kan ifølge Sundhedsstyrelsens hjemmeside, sst.dk, ”være årsag til potentielt alvorlige sygdomme som meningitis, blodforgiftning og lungebetændelse. Nogle personer er i højere risiko for at udvikle disse sygdomme, enten på grund af deres alder, eller fordi de har en anden sygdom i forvejen.” Det er årsagen til, at der nu indføres et tilbud om gratis vaccination mod pneumokokker til de særligt udsatte grupper, fremgår det.

– Når vi tilbyder særligt udsatte grupper gratis vaccination mod pneumokokker, sker det for at beskytte dem og for at reducere antallet af sårbare patienter, som bliver ramt af andre alvorlige infektionssygdomme under COVID-19-epidemien (sygdommen, der skyldes coronavirus, red.), siger overlæge i Sundhedsstyrelsen Bolette Søborg på Sundhedsstyrelsens hjemmeside.

I Hjerteforeningen siger forskningschef Gunnar Gislason:

– Vi bakker fuldt ud op om Sundhedsstyrelsens anbefalinger, og har folk spørgsmål om vaccinationen, ved vi, at Sundhedsstyrelsen vil informere mere om emnet, ligesom folk altid skal tale med deres egen læge først, når det gælder vaccinationer, og det gælder selvfølgelig også i dette tilfælde.

Sundhedsstyrelsen oplyser, at vaccinationsindsatsen forventes at være klar samtidig med det årlige tilbud om vaccination mod sæsoninfluenza. Tilbuddet forventes at træde i kraft i løbet af april, og Sundhedsstyrelsen vil udsende nærmere information til både borgere og sundhedsfagligt personale til den tid.

Du kan læse mere om tilbuddet på Sundhedsstyrelsens hjemmeside.