Børnekardiologerne på hospitalerne i Aalborg, Skejby og Odense og på Rigshospitalet har lavet en samlet udmelding til hjertebørnsforældre. Læs vejledningen her.

Vi passer på hinanden!

Hjerteforeningen samler og deler viden om coronavirus (COVID-19) og hjertesygdom. Vi råder dig til altid at følge myndighedernes anbefalinger om bl.a. afstand, hygiejne, mundbind og andet. Få vores bedste råd om coronavirus på hjerteforeningen.dk/corona. Pas på dig selv - og hinanden.

Bemærk: Fakta er blevet opdateret

Børnehjertelægerne har opdateret deres vejledning, og det har vi skrevet en ny artikel om. Klik på knappen herunder og gå til den nye artikel.

Fakta herunder er et udtryk for den eksisterende viden på artiklens udgivelsestidspunkt. Situationen omkring coronavirus udvikler sig løbende, og vi beder dig holde dig opdateret, bl.a. via hjerteforeningen.dk/corona.

Hjerteforeningen er altid i dialog med hjertelæger på børneområdet, og efter statsministerens udmelding mandag aften om at genåbne dele af Danmark under coronakrisen, giver situationen anledning til mange spørgsmål.

De spørgsmål forsøger børnehjertelægerne at besvare i en samlet udmelding, som Hjerteforeningen videreformidler på hjerteforeningen.dk/corona under ”Oftest stillede spørgsmål” og i sin helhed her

Af vejledningen fremgår bl.a. følgende:

”Erfaringer fra hele verden tyder på, at børn har mildere sygdom ved COVID-19. Meldinger fra børnekardiologer er endda, at selv børn med alvorlig hjertesygdom ikke bliver alvorligt syge af COVID-19. Det er naturligvis meget betryggende at høre for alle forældre til hjertesyge børn. På trods af den lave risiko for hjertesyge børn, har Sundhedsstyrelsen valgt at anlægge en forsigtighedsbetragtning for visse patientgrupper. Der er således en lille gruppe af hjertesyge børn, vi fortsat betegner ”i særlig risiko”.”

I Hjerteforeningen bakker forskningschef og hjertelæge Gunnar Gislason op om de faglige anbefalinger:

– Vi bakker fuldt ud op om børnehjertelægernes faglige og samlede vurdering, som de laver baseret på deres store erfaring, men endnu vigtigere på deres viden om hjertet og coronavirus, som de løbende bliver klogere på, og fortsat erhverver sig ny viden om, siger Gunnar Gislason.

Læs vejledningen i sin helhed her

Få svar om medfødt hjertefejl og hjertetransplantation

Til danskere med medfødt hjertefejl, eller som har fået en hjertetransplantation, har Hjerteforeningen også besvaret de oftest stillede spørgsmål om emnet på hjerteforeningen.dk/corona under ”Oftest stillede spørgsmål”, hvor du kan holde dig opdateret med den seneste viden om coronavirus og hjertet.

Hold dig opdateret på hjerteforeningen.dk/corona