Børnehjertelægerne på hospitalerne i Aalborg, Skejby og Odense og på Rigshospitalet har lavet en samlet udmelding til hjertebørnsforældre. Læs vejledningen, der nu er opdateret med ny information om børnene "i særlig risiko”.

Vi passer på hinanden

Lad os passe på hinanden ved at følge myndighedernes anbefalinger under coronakrisen. Læs om de generelle anbefalinger på coronasmitte.dk og om anbefalinger for hjertesygdom og coronavirus på hjerteforeningen.dk/corona. Tak!

Artiklen er et udtryk for den eksisterende viden på udgivelsestidspunktet. Coronakrisen udvikler sig løbende, så hold dig opdateret.

Hold dig opdateret på hjerteforeningen.dk/corona

Børnehjertelægerne har netop opdateret deres vejledning om, hvilken børn der ifølge dem sikkert kan komme af sted i skole og institutioner. Du kan læse deres nye udmelding, som er en opdatering af deres første udmelding før påske,  her på hjerteforeningen.dk/corona under ”Oftest stillede spørgsmål” og i sin helhed her.

Af vejledningen fremgår bl.a. følgende:

”På nuværende tidspunkt (13.4.2020) gælder det således, at alle børn, der før coronaepidemien kunne gå i skole og passes i daginstitution, også på nuværende tidspunkt kan komme i skole eller være i vuggestue/børnehave. Det gælder altså også børn som hører til gruppen af børn ”i særlig risiko”.”

I Hjerteforeningen bakker forskningchef og hjertelæge Gunnar Gislason selvsagt fortsat op om de faglige anbefalinger:

– Vi bakker fuldt ud op om børnehjertelægernes faglige og samlede vurdering, som de laver baseret på deres store erfaring, men endnu vigtigere på deres viden om hjertet og coronavirus, som de løbende bliver klogere på og fortsat erhverver sig ny viden om, siger Gunnar Gislason.

Læs vejledningen i sin helhed her

Få svar om medfødt hjertefejl og hjertetransplantation

Til danskere med medfødt hjertefejl, eller som har fået en hjertetransplantation, har Hjerteforeningen også besvaret de oftest stillede spørgsmål om emnet på hjerteforeningen.dk/corona under ”Oftest stillede spørgsmål”, hvor du kan holde dig opdateret med den seneste viden om coronavirus og hjertet.

Hold dig opdateret på hjerteforeningen.dk/corona