Det er ekstra vigtigt for hjertepatienter, at de taler med en læge, hvis de har symptomer på coronasmitte, siger Hjerteforeningens forskningschef, Gunnar Gislason

Vi passer på hinanden

Lad os passe på hinanden ved at følge myndighedernes anbefalinger under coronakrisen. Læs om de generelle anbefalinger på coronasmitte.dk og om anbefalinger for hjertesygdom og coronavirus på hjerteforeningen.dk/corona. Tak!

Hold dig opdateret på hjerteforeningen.dk/corona

En liste med symptomer på henholdsvis influenza, forkølelse og corona er blevet delt tusindvis af gange på de sociale medier i den seneste uge. Listen foregiver at vise, hvilke symptomer der er karakteristiske for hver sygdom, hvordan de adskiller sig fra hinanden, og dermed også, om det er fx almindelig influenza eller den aktuelle coronavirus (COVID-19), man er ramt af.

Men ifølge Sundhedsstyrelsen er listen stærkt misvisende og derfor ubrugelig:

”Der er nemlig ikke belæg for, at man kan skelne på den måde mellem de forskellige sygdomme. Man kan ikke diagnosticere sig selv og vide, om man fejler det ene eller det andet. Det væsentlige er, hvordan man har det, og om symptomerne (feber, hoste og åndenød) forværres,” skriver Sundhedsstyrelsen på sin Facebookside.

Brug ikke en liste til at afgøre

Hjertelæge og forskningschef i Hjerteforeningen Gunnar Gislason understreger vigtigheden af ikke at bruge en liste til at afgøre, om det er det ene eller det andet, man lider af:

– Det er ekstra vigtigt for patienter med hjertesygdom eller andre underliggende kroniske sygdomme, at de ikke forsøger at diagnosticere sig selv. Symptomerne på coronavirus kan være forskellige fra person til person, og det kræver en faglig vurdering fra en læge til at skelne imellem, om der kunne være tale om coronavirussmitte eller fx en forværring af en eksisterende hjertesygdom, siger Gunnar Gislason.

– Her er det særligt vigtigt at finde de patienter, som har brug for at blive set af en læge, enten egen læge eller hospital, for nærmere vurdering, da det kan være afgørende, at man kommer i tidlig og korrekt behandling.

Sundhedsstyrelsen opfordrer til, at man ignorerer listen, hvis man støder på den på Facebook, og at man ikke deler den yderligere.

Hold dig opdateret på hjerteforeningen.dk/corona