Praktiserende læger landet over har de seneste uger oplevet en meget stor nedgang i antallet af borgere, der kontakter deres egen læge. Vores frygt er, at der blandt de patienter, der bliver væk, vil være nogle, som er på vej til at udvikle alvorlige, måske endda livstruende lidelser,” siger formanden for PLO.

Vi passer på hinanden

Lad os passe på hinanden ved at følge myndighedernes anbefalinger under coronakrisen. Læs om de generelle anbefalinger på coronasmitte.dk og om anbefalinger for hjertesygdom og coronavirus på hjerteforeningen.dk/corona. Tak!

En markant nedgang i antallet af henvendelser til praktiserende læger de seneste to uger giver anledning til stor bekymring hos Praktiserende Lægers Organisation, PLO. Her har man siden Statsministeriets første pressemøde om spredningen af coronavirus den 11. marts konstateret en nedgang i antallet af borgere, som henvender sig med symptomer på sygdom – også andet end coronavirus (COVID-19) – på op imod 40 procent.

Det høje tal bekymrer formand for PLO Christian Freitag.

Vores frygt er, at der blandt de patienter, der bliver væk, vil være nogle, som er på vej til at udvikle alvorlige, måske endda livstruende lidelser. Der kan også være nogen, der måske ikke er akut syge, men somhar tidlige stadier af alvorlig sygdom, eksempelvis hjertesygdom eller kræft, som holder sig væk, siger Christian Freitag til hjerteforeningen.dk.

Ifølge PLO kan et bud på den markante nedgang i antallet af henvendelser til egen læge være, at mange patienter ønsker at give plads til patienter med coronavirus, som har fyldt stort set hele sundhedsfladen de seneste uger.

Der er sikkert mange, som tænker, at de problemer, de selv har, nok går over. Eller de tænker, at de lige venter et par uger, selv om det gør ondt et sted i kroppen, siger Christian Freitag.

Bekymringen for smitte med coronavirus spiller ifølge PLO givetvis også ind for patienterne, der spørger sig selv, om de selv kan smitte, eller om de kan blive smittet ved fremmøde hos lægen.

Hertil er bare at sige, at man netop ikke skal møde fysisk op i klinikken uden forudgående aftale. Man skal altid ringe først. Og i rigtig mange tilfælde vil man opleve, at konsultationen gennemføres pr. telefon eller video, fortæller Christian Freitag.

Grundlæggende arbejder de praktiserende læger ud fra, at almen praksis så vidt muligt bør fortsætte. Det vil sige, at lægerne stadig skal se patienter, både akutte, ikke-akutte og kronisk syge – dog altid med den overvejelse, om konsultationen kan afholdes som en video- eller telefonkonsultation. Det vigtigste er, at man tager kontakt, hvis man har smerter eller symptomer på sygdom.

– Har man eksempelvis lidt ondt i hjertet, når man anstrenger sig, så skal man altså kontakte sin læge. Det er meget vigtigt, understreger formand for PLO, Christian Freitag.

Hjerteforeningen: Reagér på symtomerne

Hjertelæge og forskningschef i Hjerteforeningen Gunnar Gislason opfordrer ligeledes kraftigt til at reagere på sygdomssymptomer.

Hjertesygdom går ikke væk af sig selv og er stadigvæk til stede, selvom vi har coronaepidemi. Man skal derfor ikke vente med at kontakte sin læge, hvis man får symptomer. Det er faktisk rigtig vigtigt, at man reagerer, så sygdommen ikke forværres, siger Gunnar Gislason og tilføjer:

Hellere ringe én gang for meget, end én for lidt. Det er rigtig positivt, at lægerne stadig har mulighed for at tilse patienter i denne tid, og det er vigtigt, at man benytter sig af den mulighed.

Udover at prioritere video- og telefonkonsultationer tager de praktiserende læger yderligere forholdsregler for at undgå smitte med coronavirus. Bl.a. opfordres patienter til at komme alene og altså uden ledsager og til at komme præcis til tiden for at undgå ophold i venteværelset. Og så er det vigtigt, at man altid ringer først og ikke møder op uden forudgående aftale.