Et større europæisk forskningsprojekt peger på en kobling mellem højt indtag af sodavand og øget dødelighed. Studiet peger på, at vi skal være meget varsomme med at indtage større mængder søde drikke, men samtidig skal vi dog passe på med ikke at konkludere for hårdt, da der også kan være mange andre livsstilsfaktorer i spil, lyder det fra Hjerteforeningen.

Har du spørgsmål til artiklen, er du altid velkommen til at skrive os en mail - klik her.
(Du må meget gerne indsætte link til artiklen i din mail.)

450.000 mennesker har deltaget i et stort europæisk forskningsprojekt, der kobler sodavand med øget risiko for at dø tidligere, skriver videnskab.dk og flere andre medier

Forskerne har fulgt deltagerne over 16 år. Tallene peger på, at de deltagere, som indtog mere end 2 glas sodavand om dagen, havde 17 procent større risiko for at dø efter 16 år, hvis man sammenligner med deltagere, som kun indtog ét glas sodavand om måneden.

Tallene peger samtidig på, at både almindelige sodavand og lightsodavand har en kobling til et kortere liv.

Forskningen peger på, at vi skal være meget varsomme med at indtage større mængder søde drikke, men samtidig skal vi dog passe på med ikke at konkludere for hårdt, da der også kan være mange andre livsstilsfaktorer i spil, siger ernæringsfaglig konsulent Natasha Selberg fra Hjerteforeningen og peger på, at der her er tale om et såkaldt ”korrelationsstudie”, hvor forskerne ser en statistisk sammenhæng mellem indtag af sodavand og dødelighed.

– Vi kan ikke slå fast, at det er sodavanden i sig selv, der gør udslaget, eller om der er andre fællesnævnerne i forskningsdeltagernes liv, som medvirker til udslaget. Eksempelvis kan vi se, at de, der har et højt indtag af sukkersødede drikkevarer, også spiser mere usundt, ryger mere og motionerer mindre. Når det forbehold så er taget, ved vi fra anden forskning, at sodavand og søde drikke i store mængder intet godt gør for hjertets sundhed, og at dårlige kostvaner, herunder hvad vi drikker, medvirker til udviklingen af hjerte-kar-sygdom. Og endelig ved vi, at hjerte-kar-sygdom er skyld i et ud af fire dødsfald i Danmark. drik ikke søde drikke dagligt, men drik ikke-sukkersødede drikkevarer som vand, mælk, the, danskvand og kun sukkersødede drikke til fest. Spis generelt efter de hjertesunde kostråd, så er du kommet langt, siger Natasha Selberg.

Samfundsmæssige tiltag over for børn og unge er nødvendige

Hjerteforeningen arbejder også på et mere strukturelt samfundsplan for at gøre opmærksom på, hvordan industrien og de politiske aktører kan medvirke til, at usunde drikke- og fødevarer bliver mindre tilgængelige og ikke markedsføres og sælges offensivt, som det ses mange steder i dag.

– Vi kan se, hvordan børn og unge bliver påvirket af reklamer og den store tilgængelighed af billige søde drikke som sodavand, og samtidig ved vi at specielt børn og unge skal reducere deres indtag af sodavand og andre sukkersødede drikkevarer som saftevand, da de indtager mere sukker end anbefalet Flere studier viser, at et højt indtag af sukkersødede drikkevarer hos børn øger risikoen for overvægt. De såkaldte ekstra tomme kalorier i søde drikke øger risikoen for overvægt, da de mætter mindre og tager pladsen fra andre næringsrige og mættende fødevarer. Overvægten kan senere i livet øge risikoen for diabetes, hjerte-kar-sygdom og visse kræfttyper. Der skal derfor være øget tilgængelighed af de sundere varer som frugt og grønt og mindre tilgængelighed af det usunde og specielt over for de unge og børnene. Der har vi et kollektivt ansvar som samfund.

Natasha Selberg peger på, at der perioden fra 2012 til 2018 var en stigning i salget af sodavand med 24 % til 87 L årligt for hver eneste dansker. Det viser tal fra DTU Fødevareinstituttet, mens tal fra Miljø- og Fødevareministeriet viser, at børn i alderen 4-14 år gennemsnitligt drikker 230 mL saft eller sodavand om dagen. Det svarer til indtag af 11 sukkerknalder om dagen.

Fakta: Det siger forskningen om dødelighed og søde drikke

• Studiet viser en øget dødelighed (17 %) ved højt indtag af både sukkersødede sodavand og lightsodavand.
  • Studiet sammenligner lavt indtag (under ét glas pr. måned) med et højt indtag (mere end to glas om dagen).
  • Sukkersødede drikkevarer er sodavand, saftevand, juice, iste etc. (juice var ikke inkluderet i studiet).
  • Forskerne analyserede data fra 450.000 mennesker (70 % kvinder) fra 10 europæiske lande (bl.a Danmark, Frankrig, Tyskland, Grækenland, Italien og Holland).
  • Studiet viser sammenhængen og siger altså ikke noget om årsagen til sammenhængen, der kan være andre faktorer. Fx kan vi se, at de, der har et højt indtag af sukkersødede drikkevarer, spiser mere usundt, ryger mere eller motionerer mindre.
  • Da forskerne bag det nye studie kiggede specifikt på dødsårsager, fandt de, at folk, som drak kunstigt sødede sodavand, i højere grad døde af hjerte-kar-sygdom, mens personer, der drak almindeligt sødede sodavand, i højere grad døde af sygdomme i fordøjelsessystemet.
  • De samme resultater er tidligere set i studier fx fra USA, men dette studie understøtter de tidligere studiernu i en europæisk sammenhæng.
  • Udover at øge risiko for at dø øger indtag af sødede sodavand også risikoen for overvægt, dårlig tandsundhed samt næringsstoffortyndning af kosten, så man ikke får den nødvendige mængde næringsstoffer.

Læs mere på Hjerteforeningens hjemmeside om, hvorfor du skal spise mindre sukker

Fakta: Derfor får du mere lyst til det søde

Lysten til noget sødt er et spørgsmål om vane. Jo oftere du spiser noget sødt, jo oftere vil du foretrække mad og drikke, der smager sødt. Den seneste undersøgelse af danskernes kostvaner fraDTU Fødevareinstituttet viser, at personer, der drikker meget sodavand, også spiser meget slik og chokolade. Vil du lysten til den søde smag til livs, er der kun én vej – drop de søde drikke og søde sager i hverdagen, og spis kun sødt ved særlige lejligheder.

Kilde: Altomkost.dk.

Læs mere om “den søde tand” på vores hjemmeside