Siden 2017 er antallet af kommuner med Røgfri arbejdstid mere end fordoblet. Det viser ny Hjerteforeningens nye undersøgelse. Snart er der flere kommuner, der er røgfri, end dem der ikke er det, siger adm. direktør Anne Kaltoft

Slut med smøger i din arbejdstid. Det er snart virkeligheden i flere end halvdelen af landets kommuner.

Rygepolitikken i 41 af landets kommuner vil være sådan inden længde, og snart følger yderligere 11 kommuner trop med at indføre Røgfri arbejdstid, viser en ny opgørelse fra Hjerteforeningen.

Det er en fremgang siden 2017, hvor blot 19 kommuner havde indført Røgfri arbejdstid.

Hjerteforeningens administrerende direktør, Anne Kaltoft, glæder sig over udviklingen, som hun håber vil smitte af på de andre kommuner:

– Det er en rigtig positiv udvikling, og jeg har en klar forventning om, at de sidste kommuner også vil indføre røgfri arbejdstid. Det ville være skønt, hvis det forplanter sig til resten, siger hun.

– Snart er der flere kommuner, der er røgfri, end dem der ikke er det. Faktisk er det vores forventning, at den udvikling vil fortsætte med endnu større hastighed.

Anne Kaltoft glæder sig over, at der nu er så bred politisk enighed og opbakning i befolkningen til, at udviklingen ifølge hende ikke kan stoppes.

Hun mener, at det er vigtigt, at kommunerne tager ansvar og går åbent til opgaven.

– Kommunerne har ansvaret for den borgerrettede forebyggelse og bliver i stigende grad en vigtig del af det samlede sundhedsvæsen. Derfor også logisk, at de nu tager ansvar for at forebygge og mindske sygdom. Erfaringerne fra de kommuner, som er i gang er, at når først beslutningen er truffet, og man har lagt en god inddragende plan for implementeringen, så går processen meget mere smertefrit end nogen frygter. Vi hører, at generelt tager medarbejdere godt imod de nye regler, og mange oplever det som en beskyttelse af deres sundhed.

LÆS Anne Kaltofts holdninger til røgfri kommuner på Politiken Sundhed.