Ved hjælp af ultralyd kan lægerne vise en eventuel stivhed i hjertemusklen, som er forbundet med hjerte-kar-sygdom og tidlig død. Sådan lyder konklusion i studie fra Steno Diabetes Center Copenhagen. Hjerteforeningen har støttet forskningen.

Hjerte-kar-sygdom er den mest almindelige – og mest alvorlige – følgesygdom i forbindelse med type 1-diabetes, og personer med diabetes har op til otte gange større risiko for hjerte-kar-sygdom end personer uden diabetes.

– Der har dog ikke været nogen systematisk screening af hjertet hos personer med type 1-diabetes. Vi er fra Hjerteforeningen også gået ind og har støttet forskningen her, fordi det har været en stor udfordring at finde en metode, der kan kortlægge, hvem der typisk vil få hjerte-kar-sygdom, forklarer Gunnar Gislason, der er forskningschef i Hjerteforeningen og glæder sig over et nyt studie fra Steno Diabetes Center Copenhagen.

Centret giver sammen med hjerte-diabetesundersøgelsen Tusind & 1 Studiet nu et bud.

Vores studie viser, at ultralydsundersøgelse af hjertet er en velegnet metode til at opspore hjerte-kar-sygdom. Når vi lægger den viden, vi får fra hjerteundersøgelsen, til vores viden om andre risikofaktorer såsom blodtryk og nyrefunktion, bliver vi over 50 % bedre til at forudsige, hvem der har risiko for at udvikle hjerte-kar-sygdom, siger Magnus T. Jensen, leder af “Tusind & 1 Studiet” og 1. reservelæge på hjerteafdelingen på Rigshospitalet, i en pressemeddelelse.

Det er også meget overraskende, at ultralydsundersøgelse ser ud til at kunne afsløre hjerte-kar-sygdom hos personer, der har normal pumpefunktion i hjertet.

Pressemeddelelsen beskriver, at undersøgelser med ultralyd i studiet har givet viden om, hvem af forsøgsdeltagerne der havde nedsat pumpefunktion og nedsat fyldningsevne i hjertet.

Den nedsatte fyldningsevne, en form for stivhed i hjertemusklen, kan nemlig også måles med ultralyd. Data og opfølgning viste efterfølgende, at de personer, der havde moderat eller svær stivhed i hjertemusklen, havde henholdsvis 60 % og 130 % større risiko for at få hjerte-kar-sygdom sammenlignet med personer med normal stivhed i hjertemusklen.

Studiet er netop publiceret i det videnskabelige tidsskrift “Diabetologia”, der udgives af den europæiske diabetesforening EASD.

MERE VIDEN: Du kan læse mere om studiet fra Steno Diabetes Center Copenhagens hjemmeside.