Ved hjælp af ultralyd kan lægerne vise en eventuel stivhed i hjertemusklen, som er forbundet med hjerte-kar-sygdom og tidlig død. Sådan lyder konklusion i studie fra Steno Diabetes Center Copenhagen. Hjerteforeningen har støttet forskningen.

Vi passer på hinanden

Lad os passe på hinanden ved at følge myndighedernes anbefalinger under coronakrisen. Læs om de generelle anbefalinger på coronasmitte.dk og om anbefalinger for hjertesygdom og coronavirus på hjerteforeningen.dk/corona. Tak!

Hjerte-kar-sygdom er den mest almindelige – og mest alvorlige – følgesygdom i forbindelse med type 1-diabetes, og personer med diabetes har op til otte gange større risiko for hjerte-kar-sygdom end personer uden diabetes.

– Der har dog ikke været nogen systematisk screening af hjertet hos personer med type 1-diabetes. Vi er fra Hjerteforeningen også gået ind og har støttet forskningen her, fordi det har været en stor udfordring at finde en metode, der kan kortlægge, hvem der typisk vil få hjerte-kar-sygdom, forklarer Gunnar Gislason, der er forskningschef i Hjerteforeningen og glæder sig over et nyt studie fra Steno Diabetes Center Copenhagen.

Centret giver sammen med hjerte-diabetesundersøgelsen Tusind & 1 Studiet nu et bud.

Vores studie viser, at ultralydsundersøgelse af hjertet er en velegnet metode til at opspore hjerte-kar-sygdom. Når vi lægger den viden, vi får fra hjerteundersøgelsen, til vores viden om andre risikofaktorer såsom blodtryk og nyrefunktion, bliver vi over 50 % bedre til at forudsige, hvem der har risiko for at udvikle hjerte-kar-sygdom, siger Magnus T. Jensen, leder af “Tusind & 1 Studiet” og 1. reservelæge på hjerteafdelingen på Rigshospitalet, i en pressemeddelelse.

Det er også meget overraskende, at ultralydsundersøgelse ser ud til at kunne afsløre hjerte-kar-sygdom hos personer, der har normal pumpefunktion i hjertet.

Pressemeddelelsen beskriver, at undersøgelser med ultralyd i studiet har givet viden om, hvem af forsøgsdeltagerne der havde nedsat pumpefunktion og nedsat fyldningsevne i hjertet.

Den nedsatte fyldningsevne, en form for stivhed i hjertemusklen, kan nemlig også måles med ultralyd. Data og opfølgning viste efterfølgende, at de personer, der havde moderat eller svær stivhed i hjertemusklen, havde henholdsvis 60 % og 130 % større risiko for at få hjerte-kar-sygdom sammenlignet med personer med normal stivhed i hjertemusklen.

Studiet er netop publiceret i det videnskabelige tidsskrift “Diabetologia”, der udgives af den europæiske diabetesforening EASD.

MERE VIDEN: Du kan læse mere om studiet fra Steno Diabetes Center Copenhagens hjemmeside.