Makkerparret Vagn Justesen og Calle Tøtrup har en fælles passion – flere danskere skal vide, hvordan de redder liv. Kom tæt på de to frivillige instruktører i det nye nummer af Hjerteliv.

Vi passer på hinanden

Lad os passe på hinanden ved at følge myndighedernes anbefalinger under coronakrisen. Læs om de generelle anbefalinger på coronasmitte.dk og om anbefalinger for hjertesygdom og coronavirus på hjerteforeningen.dk/corona. Tak!

Vagn Justesen og Calle Tøtrup har et langt venskab bag sig. 25 år har de holdt sammen. I dette nummer af Hjerteliv fortæller de to herrer, hvorfor de brænder for at introducere danskerne til livreddende førstehjælp. I alt har 1.100 personer med Vagn Justesen og Calle Tøtrups kyndige undervisning fået en introduktion til at redde liv.

Mød også Kjeld Henriksen, der for 13 år siden faldt om med et hjertestop og efterfølgende fik hjertesvigt. I over ti år har han deltaget i forskellige forskningsprojekter, der skal forbedre behandlingen af hjertesvigt. I øjeblikket afprøver han en bestemt type diabetesmedicin, der har vist sig at have en hjertebeskyttende effekt.

Bliv klogere på, hvorfor styrketræning styrker hjertet – en gang om ugen er nok ifølge ny amerikansk forskning. Eller hør, hvorfor medicinsk yoga hjælper Esther Nielsen, Lars Olsen og Finn Petersen, når de mærker, at et anfald af atrieflimren er på vej.

Gå i køkkenet, og forkæl dig selv og din familie med hyggelig vintermad. Prøv vores opskrifter på fuldkornsvafler, gulerodskage, den japanske suppe ramen, kylling cassoulet eller simrechili her i den kolde tid.

Velbekomme og god læselyst!

Klik her eller på billedet for at åbne Hjerteliv nr. 4, 2019