I dette nummer af Hjerteliv kan du læse om Tove Rasmussen, Svend E. Petersen og Maja Olsen, som med hver deres indsats gør en uvurderlig forskel for hjertepatienter og pårørende

De er nemlig tre af omkring 80 frivillige patientstøtter i Hjerteforeningen, som stiller tid og egne erfaringer til rådighed for dem, der midt i eller efter hjertesygdom har brug for en samtale.

De frivillige patientstøtter lytter, forstår og kan frem for alt indgyde håb om, at livet kan leves videre og godt, også med hjertesygdom. De er uundværlige!

Derfor er vi desto mere taknemmelige for, at Salling Fondene (Købmand Herman Sallings Fond) har bevilliget Hjerteforeningen 5,8 mio. kroner til udvikling og udbredelse af det frivillige patientstøttetilbud på hospitalerne – til glæde for mange flere hjertepatienter og pårørende.

Du kan også læse om 49-årige Jack Geilager, som blev ramt af hjertestop. Han overlevede, men det var svært for ham at vende tilbage til hverdagen, når døden havde været så tæt på. Et ophold for hjertestopoverlevere gav ham viden og hjælp til at finde fodfæste igen, og til efteråret er et nyt ophold på vej, hvor flere hjertestopoverlevere kan få hjælp til at komme godt og sikkert videre i livet efter hjertestop.

Og så kan du læse om det stigende antal aktiviteter for hjertebørn og deres familier – aktiviteter, der i høj grad gøres brug af og er brug for. Det fortæller 24-årige Anna Marie Rønne Ørtved, som er ny formand for Børneklubben Hovedstaden.

Efteråret er på vej, og derfor er opskrifterne i dette nummer helliget retter, der luner og sparker lidt til smagsløgene. Mexico er inspirationen, og du kan glæde dig til enchilada, tortillas og chiligryde med masser af smag, farve og naturligvis omtanke på din hjertesundhed.

Velbekomme og god læselyst!

Klik her eller på billedet for at åbne Hjerteliv nr. 3, 2019