På tværs af diagnoser er patienter og pårørende fælles om at skulle navigere i en verden, der ikke altid er lige overskuelig. Nyt digitalt tilbud, ”Patientguiden”, skal hjælpe patienter og pårørende igennem sygdomsforløbet.

”I en situation, der er uvant og krævende for de fleste, skal patienter og pårørende finde rundt i et sundhedsvæsen og et liv, der pludselig ser helt anderledes ud. Hvad har man af muligheder og rettigheder, hvordan skaber man overblik, og hvordan tackler man alle de følelsesmæssige aspekter af sin sygdom? Det – og meget andet – hjælper Patientguiden patienter og deres pårørende med.”

Sådan lyder det i pressemeddelelsen fra Region Hovedstaden, der står bag den netop lancerede hjemmesiden ”Patientguiden”, der kan hjælpe patienter og pårørende på tværs af landet til at forstå og forholde sig til sygdomsforløbet.

Formålet er at skabe viden på tværs af sygdomme og sektorer.

Patientguiden er nemlig ment som en digital guide til alle patienter og deres pårørende, der skal gøre det lidt lettere at være patient takket være hjemmesidens viden, gode råd og praktiske redskaber. Patienten og den pårørende modtaget støtte før, under og efter et sygdomsforløb i form af indhold, som er formuleret i øjenhøjde med dig som patient og kan bruges uanset hvilken diagnose, du har. Fx viden om, hvordan de får indflydelse på deres forløb, forbereder sig på samtaler eller udskrivelse, tackler ventetid og andre psykiske reaktioner.

I en brugertest af hjemmesiden siger brugeren Sebastian:

– De skærer det ud i pap, og går i dybden med tingene, så jeg tror hele den danske befolkning kan bruge siden. Man skal ikke have en speciel baggrund.

Over 40 patienter, pårørende, læger, sygeplejersker, konsulenter med flere, der er tilknyttet Patientguidens redaktionsgrupper, kvalificerer løbende alt indhold i Patientguiden, der er udviklet af Region Hovedstaden og tilgængelig fra 12. september.

Find Patientguiden på regionh.dk/patientguiden.