Ny rundspørge viser, at hjertepatienter efterspørger alternativer til de traditionelle genoptræningsøvelser - og gerne i form af holdsport og motionsfodbold. ‘Fodbold for Hjertet’ skal nu give danskere med hjertesygdomme chancen for at skabe sjove og vedvarende motionsvaner.

Vanddunken under armen, fodboldtrøjen trukket over hovedet og snørebåndene solidt bundet. Mænd og kvinder med hjerte-kar-sygdomme stiller sig i denne uge klar på grønsværen for at være med i DBU, SDU og Hjerteforeningens nye motionstilbud ‘Fodbold for Hjertet’. Målet er en bedre sundhed og en stærkere krop.

‘Fodbold for Hjertet’ skal nemlig hjælpe de knap ½ million danskere, der lever med hjerte-kar-lidelser. Ny rundspørge blandt medlemmerne af Hjerteforeningens såkaldte Brugerpanel viser da også, at danskerne efterspørger tilbud som ‘Fodbold for Hjertet’, der kan rumme deltagere med skrantende helbred og uden den store erfaring med fodbold.

Halvdelen af de adspurgte deltagere i Brugerpanelet peger på, at de godt kunne tænke sig alternativer til genoptræning i motionscentre, for eksempel i form af holdsport. Og hele 62 procent af hjerte-kar-patienterne vil gerne deltage i en aktivitet som ‘Fodbold for Hjertet’ som en del af deres genoptræning.

Fodbold motiverer til at holde fast
Det kan få store konsekvenser for sundheden, hvis ikke motion er en fast del af hverdagen. På Hjertemedicinsk afdeling Herlev Gentofte Hospital oplever professor og hjertelæge Peter Riis Hansen dog ofte, at motionen ikke får en varig plads i patienternes liv på den lange bane. Han bekræfter derfor, at der er behov for flere, nye tiltag i kommunerne, for at folk kan holde fast i en aktiv livsstil:

– Vi ser ofte, at folk falder fra, når deres rehabiliteringsforløb med håndvægte og stepmaskiner i motionscenteret er slut. Men her kan holdsport i form af eksempelvis fodbold gøre en stor forskel for fastholdelsen. Det betyder meget for motivationen, at man er en del af et hold, hvor holdkammeraterne regner med dig hver uge – og det kan medføre, at man får lyst til at blive på holdet på sigt, siger Peter Riis Hansen.

Med ‘Fodbold for Hjertet’ er klubber og foreløbig fire kommuner gået sammen om en stærk oprustning i rehabiliteringsarbejdet for at sikre, at flere mænd og kvinder holder fast i de gode motionsvaner i det lange løb.

Knas med hjertet kan kickstarte en aktiv fremtid

Motivation gør det ikke alene, motionsformen skal naturligvis også batte for sundheden, når hjerte-kar-patienterne skal bevæge sig til mere sundhed.

Peter Riis Hansen forklarer, at fodbold er en rigtig god metode til at få et bedre og længere liv for hjerte-kar-patienter:

“Langt de fleste af de hjerte-kar-syge vil få en stor gevinst ved motionsfodbold, da det er god og varieret træning med for eksempel både udholdenheds-, interval- og styrketræning. I løbet af få måneder giver et par ugentlige træninger god effekt på blodtryk, kondital, kolesterolniveau, knogletæthed og muskelstyrke,” slutter Peter Riis Hansen.

Boks: Om rundspørgen

DBU og Hjerteforeningen har med støtte fra TrygFonden lavet en rundspørge blandt 1131 1099 medlemmer af Hjerteforeningen brugerpanel med patientstatus. [et muligt alternativ: .. blandt hjerte-kar-patienter i Hjerteforeningens brugerpanel. ]

Undersøgelsen er foretaget i juni-juli 2019.

Boks: Hvad er ‘Fodbold for Hjertet’?

‘Fodbold for Hjertet’ er en videreudvikling af det såkaldte ‘Fodbold Fitness’-koncept, som er motionsfodbold med varieret træning og øvelser til både nybegyndere og mere erfarne spillere.

Fodbolden ruller i første omgang i Aabenraa, København, Skive og Herlev, men i 2020 følger flere kommuner og klubber trop.

Målet er, at ‘Fodbold for Hjertet’ i løbet af tre år skal få ti kommuner og 30 klubber til at tilbyde motionsfodbold til mindst 800 mennesker med hjerte-kar-sygdomme.

Michael Laudrup er ambassadør for Hjerteforeningen og støtter ‘Fodbold for Hjertet’ i en stærk kampagnevideo- se den her (link)
‘Fodbold for Hjertet’ er støttet af TrygFonden.

Du kan læse mere på dbu.dk/fodboldforhjertet