I dette nummer af Hjerteliv kan du se billeder og læse historier fra dagen, som stod i indsamlingshjertets tegn. Læs også temaet søvnløshed og få gode råd til at sove godt

Først og fremmest en stor, stor tak for indsatsen 28. april, hvor 7.000 af jer samlede ind til en hjertestarter under Hjerteforeningens Landsuddeling. 375 nye hjertestartere blev det til. Vi glæder os til, at de bliver sat op de steder i landet, som I har valgt. De øger trygheden og muligheden for at handle, når et hjertestop rammer. Sikke en indsats. Tak!
Se billeder og læs historierne fra dagen.

Du kan også læse om Nikolaj Josiassen, som efter en hjerteoperation havde svært ved at sove. Nat efter nat, uge efter uge jagtede han søvnen men kunne ikke finde ro: ”Jeg blev en dårlig udgave af mig selv”, siger han om den lige dele stressende og udmattende periode.

Læs hele interviewet med Nikolaj Josiassen og få gode råd til bedre søvn af bl.a. søvnforsker Michael Tvilling Madsen og psykolog Diana June Pedersen fra Hjerteforeningen.

Få også gode råd til, hvordan du som hjertepatient forbereder dig til ferien, så du undgår utryghed og sikrer dig bedst muligt på din rejse. Hjertesygdom i familien kan påvirke rejselysten og -modet, men man kan sagtens rejse med hjertesygdom, siger Hjerteforeningens rådgiver Pernille Monsrud Strauss, som særligt lægger vægt på to emner, der kan være gode at læse op på, inden man tager af sted.

Og så er der sommer på menuen, for ingen årstid kan som denne sikre solskin og velsmag på tallerkenen. Brug sæsonens friske asparges, jordbær, ærter og nye kartofler som sprødt tilbehør til fisk og kylling, eller lad dem spille hovedrollen i en fyldig og farverig salat. Nemt, lækkert og hjertesundt.

Velbekomme og god læselyst!

Klik på bladet eller her for at læse Hjerteliv nr. 2, 2019