2.000 løberen hyldede den nu afdøde maraton-legende Henrik Jørgensen. Arrangørerne fortæller, at flere tusinde mødte op til et løb, hvor løberen blev mindet. Familien donerer overskud fra salg af pandebånd til Hjerteforeningen.

Mindeløb for den tidligere og nu afdøde maratonløber Henrik Jørgensen blev afholdt i København lørdag formiddag, hvor flere tusinde var mødt op.

De fik alle udleveret et pandebånd, som de løb rundt med i den danske hovedstad for at ære Henrik Jørgensen. Ritzau fortæller, at de mange løbere desuden havde mulighed for at købe et ekstra pandebånd. Pengene går ubeskåret til Hjerteforeningen efter ønske fra familien.

Det takker Hjerteforeningen meget for. Pengene går til – ligesom alt andet støtte til Hjerteforeningen – bl.a. til forskning i hjerte-kar-sygdom. Forskning, der redder liv.

– Henriks kendetegn var at løbe med pandebånd, så alle løberne har løbet med pandebånd. Langt de fleste har hvidt pandebånd, mens der har også været mulighed for at løbe med grønt, gult og rødt pandebånd, siger løbskoordinator Henrik Them til Ritzau.

Henrik Jørgensen døde af et hjertestop under en løbetur hjemme på Bornholm i en alder af 57 år. Maratonstjernen, der blandt andet var kendt for sin imponerende træningsiver, markerede sig med flere store resultater i 1980’erne. Karrierens højdepunkt kom i 1988, da han vandt det prestigefyldte maratonløb London Marathon. Han er stadig indehaver af den danske maratonrekord, der lyder på 2 timer, 9 minutter og 43 sekunder og blev sat 21. april 1985.

– Der har været en stærk stemning. Der var stor interesse for arrangementet, og flere end 2000 var mødt op for at hylde en løber og et menneske, der har gjort en kæmpe forskel for løbesporten Der var en meget livsbekræftende stemning, da løbet startede og ude på ruten. Man ærer Henrik, siger løbskoordinatoren til Ritzau.

Der blev afholdt et minuts stilhed, før løbet blev sat i gang