Ny dansk undersøgelse peger på, at har mænd, der bor alene, en omkring 90 procent større risiko for at dø af en hjerte-kar-sygdom. Hjerteforeningen ønsker fokus på ensomhed som særskilt risikofaktor på linje med andre alvorlige.

Bo med en anden. Det mindsker din risiko for at dø af hjertesygdom. Sådan lyder budskabet i nyt forskningsstudie, der peger på en massivt øget risiko for at dø af en hjertesygdom eller andre alvorlige sygdomme, hvis man bor alene. Og det er lige netop, hvad et hastigt voksende antal danskere gør, skriver Berlingske (for abonnenter).

Hjerteforeningen ser gerne, at ensomhed bliver flyttet højere op på den sundhedspolitiske dagsorden og taget alvorligt på linje med rygning, alkohol og andre problemer, der indgår i de såkaldte KRAM-faktorer (Kost, Rygning, Alkohol og Motion). Mænd, der bor alene, har cirka 90 procent større risiko for at dø af en hjertesygdom.

– Det er nødvendigt, at vi anser ensomhed som en særskilt risikofaktor. Ensomhed ødelægger folks livskvalitet og øger dødeligheden. Det hensyn skal ind i de nationale og lokale sundhedspolitikker i langt større udstrækning, end det er tilfældet i dag, siger forebyggelseschef i Hjerteforeningen Morten Ørsted-Rasmussen.

Ifølge undersøgelsen har mænd, der bor alene, en ca. 90 pct. forøget risiko for at dø af en hjertesygdom, og dermed er det en lige så stærk risikofaktor som at være aktiv ryger.

Studiet er publiceret i »European Heart Journal – Quality of Care and Cardiovascular Outcomes« og har fulgt 3.300 mænd i København fra midten af 1980erne og 32 år frem for at se på sammenhængen mellem at bo alene og risikoen for hjertedød. I undersøgelsen er der taget højde for en lang række biologiske, livsstilsmæssige og miljømæssige faktorer, herunder rygning, blodtryk, diabetes, motion, kolesteroltal, hvilepuls, humør, bolig etc.

– Men alligevel er det sådan, at de, der bor alene, har en langt større risiko for at dø af hjertesygdom end dem, der bor sammen med nogen andre. Man kan dermed sige, at det er farligt for langt de fleste at være alene. Og i sig selv udgør det et meget stærkt signal, siger læge og hjerteforsker Magnus T. Jensen.

Magnus T. Jensen er hovedforfatteren bag undersøgelsen, der har modtaget støtte fra Hjerteforeningen.

Du kan også se omtalen af historien hos TV2 Øst, hvor mediet har talt med en ung mand herom.