Dit hjerte har godt af de rigtige mængder mad i forhold til, hvor aktiv du er, så hold dig væk fra slankekure, der ikke holder i længden og i stedet kan skade dit helbred, fortæller Hjerteforeningens diætist og giver dig her overblik over smarte modediæter og vores bedste kostråd

Anti-inflammatorisk kost, ketodiæten, plantebaseret diæt, vegansk kost, fedtfattigt mad, sense, glutenfri kost, low carb high fat, 5-2 kuren, detox-kur, højprotein diæt. Madforvirringen er stor, for diæterne stikker i alle retninger. For hvad må man efterhånden spise, hvis vi både skal undgå fedt, kulhydrater, kød, gluten, mælk, sukker, frugt, rodfrugter, brød og meget andet?

Sådan lyder spørgsmålet, som Hjerteforeninges diætister løbende får, når de rådgiver hjertepatienter og pårørende bl.a. på Hjertelinjen. En af diætisterne er Lotte Juul Madsen, og hun giver dig svaret her:

– Vægttab handler ikke om den perfekte kur, men om kaloriebalance. En hvilken som helst kur vil være effektiv, hvis blot den indeholder færre kalorier end du forbrænder. Desuden er alt nyt og spændende i starten. Vi har fokus på den nye diæt, på mængderne, på at vælge det rigtige og på at prioriterer tid til maden. Det er hovedårsagen til, at diæten har effekt, forklarer Lotte Juul Madsen.

9 ud 10 slankekure fejler

”Modediæten”og de smarte slankekure handler oftest om forbud og et ensidigt kostmønster. Og derfor slår de fejl, siger Lotte Juul Madsen. Ifølge hende fejler 90% af alle slankekure efter en tid.

– Det bliver hverdag igen, og vi løber sur i besværet med at bage glutenfrit, at måtte medbringe egen veganske bøf til mormors fødselsdag, og at vi opgiver et liv helt uden slik og kage. Diæten løber ud i sandet. Spisning, sundhed og vægt i balance handler om sund fornuft. Om mængder, balance og om at opsætte realistiske mål for sin mad.

Lotte Juul Madsen understreger, at hjertesund mad er almindelig sund fornuft baseret på de 10 officielle kostråd.

– Sunde madvaner behøver ikke at være kompliceret eller at spise speciel mad, som udelukker det ene eller det andet. Alt er tilladt. Det handler om mængder og hyppighed. Vores anbefaling er at droppe kuren, leve aktivt og spise hjertesundt. Det er vigtigt at kunne leve på den lange bane med de kostændringer man foretager.

Hjerteforeningens diætister har samlet alt, hvad du skal bruge om kost her på siden om, hvordan du lever sundere. På siden får du også øvrige livsstilsråd til at forebygge hjertesygdom.

Få overblik over slankekure og modediæter

Lotte Juul Madsen har som diætist samlet en række af de mest fremtrædende modediæter og slankekure, du kan støde på i dagens Danmark. Hun giver dig her hurtig forklaring på, hvad de består af, og hvorfor de ikke kan anbefales frem for almindelig hjertevenlig mad og sund fornuft. (se artiklen herover).

Antiinflammatorisk kost

Følger i overordnede linjer den hjertesunde mad. Der er dog ingen evidens for at de fremhævede ”superfoods”; ingefær, gurkemeje, basilikum og mynte er ekstra gavnlige for hjertet.

Ketodiæt

Grundprincippet er at opnå såkaldt ketose (ren fedtforbrænding) via et ekstremt lavt kulhydratindtag og højt fedtindtag. Diæten er rig på mættet fedt, som øger kolesteroltallet og hermed risikoen for hjertesygdom. Diæten kan derfor ikke anbefales.

Plantebaseret og vegansk kost

Er en kost fri for alle animalske produkter. Det er en vej til mange grøntsager, fuldkorn og bælgfrugter. Kosten kræver god viden om kostsammensætning, så der ikke opstår mangel på vitaminer og mineraler. Kritisk hjertesyge kan ikke anbefales denne kostform.

Sense

Som pædagogisk værktøj er Sensemodellen god. Med håndfulde og spisekasser opnås mindre portioner og færre kalorier. Vær dog opmærksom på diætens indhold af mættet fedt fra bl.a. bacon, piskefløde, fed ost og kokos. Mættet fedt som øger risikoen for hjertekarsygdom.

Glutenfri

Det er ikke ubetinget sundt at fjerne gluten fra kosten, hvis man ikke har cøliaki. Faktisk kan det være direkte usundt. Når gluten fjernes fra kosten, så fjernes også andre næringsstoffer bl.a. kostfibrene, som ellers beskytter hjertet.

Low carb high fat

Går helt stik modsat anbefalingen for hjertesund mad, hvor fuldkorn, frugt og grønt samt et lavt niveau af mættet fedt er hjørnesten i hjertesund diæt. LCHF-diæten kan ikke anbefales.

5-2 kuren

Går ud på at spise normalt 5 af ugens dage, mens de 2 andre dage begrænses kalorieindtaget. Kuren gør det fristende at kompensere for de 2 dages faste ved at spise ekstra meget mad på de 5 øvrige dage. Hjertevenlig mad hver dag er vores anbefaling.

Detox-kuren

Detox-kure handler om at fortynde mængden af giftstoffer i kroppen med store mængder af juice, te eller vand. Det er dog meget tvivlsomt om kuren har effekt. Det er ikke blot giftstoffer, der muligvis fortyndes, men også kroppens vitaminer og mineraler som skylles ud.

Proteindiæten

Består først og fremmest af proteinrig kost og lavt indhold af fedt og kulhydrat. Protein er livsnødvendigt, men det er ikke det samme som at behovet er stort. Der er stort set ingen raske danskere, som mangler protein. Desuden er protein, ifølge de officielle næringsstofanbefalinger, det næringsstof vi skal spise mindst af.

Få lækre madopskrifter