To nye børnebøger til hjertebørn og forældre skal skabe tryghed og give viden til den udsatte gruppe hjertepatienter og deres pårørende. Bøgerne er blevet oversat til andre sprog, og du kan gratis læse dem på Hjerteforeningens webshop.

”Den her bog handler om hjertet. Og om følelser. Stille følelser og støjende følelser. Følelser inde i hjertet – og følelser uden på tøjet. Følelser kan sidde alle mulige steder. På trøjen, under fødderne, oppe i håret. Men de bor alle sammen inde i kroppen, og man siger, at de kommer fra hjertet.”

Sådan lyder indledningen på bogen ”Hjertebarn med noget på hjertet” lavet af Hjerteforeningen i et tæt samarbejde med Børn, Unge & Sorg. Ud ad samarbejdet er også bogen ”Hjertesøskende med noget på hjertet” kommet.

Bøgerne er baseret på interviews med forældre til hjertebørn, forskere og fagpersoner. De har til formål at hjælpe hjertebørn og deres søskende i alderen 5-9 år samt deres forældre med at tage hul på og sætte ord på nogle af de udfordringer og svære følelser, som kan fylde hos hjertebørn eller deres søskende, men som kan være svære at italesætte.

– Bøgerne skal samtidig være et værktøj til pædagoger, sundhedsplejersker, sygeplejersker og læger som med bøgerne kan igangsætte målrettede forældreindsatser, der kan være med til at skabe et bedre talerum om sygdommen og de mange familiære udfordringer, som ofte følger med, siger projektleder på børnebøgerne fra Hjerteforeningens Forebyggelsesafdeling Malene Ø. Ejlertsen.

Handlingen i bøgerne er illustreret med tegninger, der giver et let forståeligt indtryk af de situation, som beskrives – lige fra venteværelset til klasselokalet og samtalerne med lægen.

Sylles hjerte var dog lidt specielt

Hovedpersonen i ”Hjertebarn med noget på hjertet” er en dreng. Her et uddrag om drengen og hans fantasiven, der får en central rolle i handlingen:

”Sylle, som egentlig hed Sylvester, var en helt almindelig dreng med helt almindeligt blåt hår. Sylles hjerte var dog lidt specielt – det var nemlig blevet repareret på hospitalet, da han var lillebitte. Repareret lidt ligesom en bil, havde far engang sagt. Sylle havde også en mor og en søster og et ar på brystet som en ægte pirat. Og en blæksprutte, som altid var der – til at spænde ben for Sylle, så han nogle gange kunne se verden lidt på hovedet, men som også gav de bedste spruttekram, når verden var helt blå og grå.”

Bøgerne består hver af 4 kapitler, der tager udgangspunkt i genkendelige følelser, iscenesat i situationer fra hverdagen, der hjælper til at belyse nogle af de bagvedliggende problematikker. Kapitlerne kan læses hver for sig, og efter hvert følger en ”opslagstavle” med dialogskabende aktiviteter samt en række spørgsmål, som kan bruges som afsæt for en snak om nogle af de ting, der rører sig i barnet.

– Vi håber, at så mange hjertebørn som muligt – uanset om de taler dansk, engelsk, tyrkisk eller arabisk – får glæde af bøgerne. For vi ved fra Hjerteforeningens side, at det ikke altid er let at være hjertebarn, men at du med den rette hjælp, gode relationer og støtte kan få et godt liv. Det vil vi al fald gerne hjælpe til med børnebøgerne. God læselyst, siger Malene Ejlertsen.

Bøgerne kan bestilles på Hjerteforeningens webshop og er også skrevet på arabisk, tyrkisk og engelsk. Bøgerne er gratis, men der skal påregnes porto. Hvis du skal bestille flere eksemplarer til din arbejdsplads/institution, bedes du kontakte Malene Ø. Ejlertsen på [email protected]. Du kan også læse bøgerne online.

Bøgerne er en del af projektet ”Talerum og frirum”, som er finansieret af Egmontfonden.

3 TIPS: Hverdagshjælp til hjerteforældre

Brug bolden

I ”Hjertebarn med noget på hjertet” får du følgende tip til forældrene om, hvordan du viser dit barn, hvad et hjerte egentlig er:

”Lav et hul i en tennisbold, og put den i en spand fuld af vand. Fyld bolden med vand og pump den med hånden, mens hullet vender opad. Forklar dit barn, at hver gang dit hjerte pumper, bliver blod, som vandet, skubbet ud af hjertet. Slap af i hånden, når bolden er tom, og lad den genvinde sin form. Dette er, som når hjertet igen fyldes med blod, der skal skubbes ud i kroppen”

Livets cyklus

Du får også et tip om, hvordan I får en god snak om livets cyklus:

” Find nogle af træernes frugter (bog, agern, kastanje), et tulipanløg, frø fra en tomat eller karsefrø, og sæt dem i dagpleje i en potte indenfor. Med lidt held spirer frøet op, og senere kan man plante det. Hvad spiser sådan en lille plantebaby? Hvordan skal man tage sig af den, så den kan vokse sig stor? Hvad sker der med planten, som årstiderne skifter? En praktisk oplevelse af naturens kredsløb, som giver anledning til en snak om liv og om livets cyklus”

Familie-OL

Endelig har bøgerne et input til en god eftermiddag med ”Familie-OL”:

”Ryd en eftermiddag i kalenderen, og lad børnene dyste mod onkler, tanter og kusiner, klassekammerater eller venner fra vejen. Det er hyggeligt og en oplagt mulighed for at se, hvad jeres børn synes er sjovt, og hvor deres styrker er. I vælger selv disciplinerne til jeres mini-olympiade. Der er de helt traditionelle som længdespring, hurtigløb og kuglestød. Blandt de utraditionelle er vandballon-stafet, kroket med bind for øjnene og gummistøvle-kast. Eller I kan se, hvem der er bedst til at rutsje på tæpper eller fange fjerbolde med fiskenet. Beløn vinderne med hjemmelavede medaljer af karton eller ler”

Bøgerne

Hjertebarn med noget på hjertet